Full version: Beskära björk?
A.Prytz
Hej! När jag köpte min Himalayabjörk sade de på plantskolan att det gick att beskära denna. Första hösten skulle jag klippa bort alla grena nerifrån upp till jag vill att kronan ska börja och nästa höst (i år) skulle jag korta in grenarna i kronan. Nu har jag blivit tveksam, man kan väl inte klippa av toppen nu redan, björken är ju bara cirka 3 m hög. Hur blir det då i fortsättningen? Någon som vet något om detta?
Cilla
Man kan "stamma upp", dvs ta bort de nedersta grenarna om de är i vägen, men björken kommer att släppa dem av sig själv och det är inte en beskärning som är nödvändig för trädets del.

Att man kortar in grenar på Himalyabjörk har jag inte hört talas om och skulle jag inte göra själv.

Toppen bör man inte röra på björk alls. Björk är helt beroende av sin topp och avkapade sådana eller beskurna blir bara sämre än om trädet får behålla den intakt.
A.Prytz
Tack för svar! Jag ska sluta klippa direkt förstår jag. Konstigt att plantskolan sade det, ska fråga dem om detta när jag åker dit någon gång. Hoppas jag inte förstört något, men har bara tagit typ en inåtgående gren och lite på ett par grenar så den ska nog överleva. Nu får den växa som den vill i fortsättningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon