Pia L
Grannen har två stora ekar som det i stormen blåste av lite kvistar ifrån, på dessa sitter ekollon och jag skulle vilja prova att sätta dom i jord, frågan är då bara när, var och hur?
Alltså, skall jag sätta dom i jord när dom är gröna som nu eller ska dom få torka, eller ska dom bli bruna när dom sitter på trädet och då plockas?
Ska hatten tas av och åt vilket håll är upp och ner på själva ekollonet?
Många frågor och jag vet att det kommer ta en evig tid för att få ett träd av det, men jag skulle vara nöjd bara jag fick se att det hade grott.
CillaM
Bäst så sår sig ekollon egenhändigt. De kan ligga i jorden några år utan att gro men börjar man väl gräva där de finns så gror de hejdlöst. När de faller så brukar de också slå sig så att de får en spricka, dessa gror väldigt snabbt våren efter. Så plocka de som har en spricka i skalet och sätt nån cm i jorden.
Pia L
Tack för svaret, skall jag tolka det som att jag bör vänta tills dom blivit bruna och hårda och plocka dom då? Just nu är både ekollon och hatt mer gröna så jag tror inte att någon har spruckit i stormen.
CillaM
Jo precis, insåg att jag inte svarat på de frågor du hade. Gör så, invänta tills de är bruna iaf. Satsa på flera så har du större utfall på dina sådder.
Huggorm
Låt dem helst inte ligga och torka ut, det tycker dom inte om. Sedan bör man inte lägga dem i fuktig, varm jord för tidigt på hösten heller, för då kan de gro redan nu. Regnar det mycket kan de till och med börja gro medan de fortfarande hänger kvar på trädet!
Pia L
Tack för svaren :-) då låter det ju inte så omöjligt ändå att få dom att gro, så jag inväntar mognaden på ekollonen så får vi se här sen.
mamamaggan
Jag har fått ekollon att gro och bli en liten planta för en del år sedan.

Fick med ekollon av misstag när jag tog in mossa till advent. Mossan hölls fuktig och när jag skulle ta bort den efter nyår hittade jag den lilla ekplantan.

Satte den i en kruka med jord och om jag inte kommer ihåg fel hade jag den i sommarstugan där det är c:a 10 grader varmt under vintern.

Fram emot midsommar det året var plantan såpass att jag kunde gräva ner den på den vilda delen av trädgården . Där stod den och växte tills ett träd föll över den och krossade den tyvärr.
Pia L
Låter ju toppen om det skulle vara SÅ enkelt :-) Tack!!
Cilla
Det är superlätt... det svåra är att få de pigga ekbarnen att överleva sedan!
Så på, så många och sätt ut sedan på olika sätt så får du några att klara sig.

Ekar växer snabbt i början dessutom, trots myten om långsamväxande...
Huggorm
Det fina med ekollon är att de är så stora, det finns mängder med energi i dem för plantan att använda innan den utvecklat en liten rot och hjärtblad. Jämför med björkens pyttesmå nötter, som kanske väger ett hundradels gram. Det gör att ekollon är bland de enklaste trädfrön i Sverige att få att gro och sedan överleva till de kommit igång. Provar man med björk inomhus är det mycket lätt att de dör direkt eftersom jordytan i krukan blir för torr, och plantan ännu inte kunna skicka ner några rötter på djupet
Pia L
Med glädje inväntar jag nu att nötterna ska mogna för plantering, tack alla för uppmuntran :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon