Full version: Lär dig plantera!
Cilla
I november kör vi igång ett planteringsprojekt på en skola som ett led i vårt ideella arbete.
Ca 15 fruktträd ska ned i backen på en helt nyöppnad skola, där föräldrarna gjort om en parkering till en skolträdgård.

I samband med trädplanteringsprojektet berättar och visar Cilla Lundström hur man väljer plats och jord för olika slags fruktträd, hur man gör växtbäddar, skyddar och stöttar träd, vilka tecken som visar att träd mår bra och vad man gör för träd de första åren.

Skolan ligger i Täby, norr om Stockholm. Närhet till Roslagsbana och bussar. Kurstillfällena kommer att gå av stapeln i början av november.

Kurskostnad är att man tar med en grävspade och bidrar en stund i arbetet!

Anmäl till info@tradvardskolan.se så får du mer information. Välkommen till ett roligt kunskapsutbyte i det fria!



Peztis
Oj, det lät ju intressant! Kul att de grävt bort en parkering till förmån för detta.
Cilla Lundström, är det du det?
Cilla
Hej,
Japp, det är jag.

Perojektet är lite som att delta i en vision. Föräldrar som under ett sommarlov gräver upp en parkeringsplats för att göra skolträdgård åt barnen...
FruTrädgårdstomte
Oj vilket bra projekt! Sånt behövs det verkligen mer av! Det är synd att det är så långt till Täby.

Fast det finns gott om fula parkeringar i norra Skåne också *knotch, knotch* wink.gif
johanna_zon3
Jag vill vara med.
Cilla
Kul Johanna - välkommen! Jag meddelar här och på TrädvårdSkolans hemsida om datum när de är klara!
johanna_zon3
Tack! Härligt!
/Johanna
johanna_zon3
Har planteringsprojektet varit eller är det på gång? :-)
Cilla
Hej Johanna och alla andra! Ursäkta förseningen här, vi har varit förkylda och haft svårt att planera.

Träden ska nu i backen på skolan! I samband med arbetet finns massor att lära om hur man gör växtbäddar, planterar, och hur man tar hand om de unga träden de första åren!

Nästa helg satsar vi på, lördag och söndag med start klockan 9.

KURS I TRÄDPLANTERING I SAMBAND MED GRÄVNINGSHELG PÅ SKOLA I TÄBY, Hägernäs - lördag + söndag 10-11/11.

Gratis mot att man tar med sin grävspade och bidrar till arbetet.
Kursledare Cilla Lundström
Anmäl till info@tradvardskolan.se så får du mer information!

VÄLKOMNA!
johanna_zon3
Eländes elände, jag är dunderförkyld och kan inte komma. Jag som hade sett framemot grävandet och kursen :-(. Hoppas det blir fler gånger.

Lycka till i alla fall!

/Johanna

Cilla
Vi ses en annan gång Johanna! Finns ett annat planteringsprojekt du kan delta på senare i november!

Idag gräver vi så det skvätter på en skolgård, och alla får vara med! Tag med en spade, lär om plantering av träd och kom!

johanna_zon3
Låter bra. Ha det så kul idag, alla som deltar!

/Johanna
Cilla
Vi fortsätter plantera och lära ut planteringskonst och vård av unga fruktträd imorgon sändag från kl 10!

Cilla
Nu är 12 träd satta i stora, fina växtbäddar, med starka stolpar, bra har- och rådjursskydd!
Barnen kommer så småningom att ha en skolgård som DIGNAR av fruktblom och olika äpplen, päron och plommon!

TACK ALLIHOP! I slutet av november fortsätter vi i en park utanför Stockholm!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon