Full version: kattmat
polecat
Hur mycket ska en katt äta på ett dygn?
Har blivit kattägare till en vuxen kastrerad hankatt som är en "hitte"katt.
Han har väldig aptit och tigger nästan som en hund, kan han vara extra hungrig då han gått en längre tid hemlös?
skånepåg
Det är det säkert, han äter för vet inte nästa gång han kan få mat =/
Ungefär runt 2dl om dagen räcker för de flesta katter, du kan ge 1dl 2 gånger om dagen sen lär han sig snabbt att han får mat och känner sig mer trygg smile.gif
Hjortronsylt
Speciellt kastrerade katter beter sig som svulsta tjockisar.
Men tror du gör rätt i att följa pågens tips.
omk
Jag har EN "riktig" hittekatt, de andra 3 är "bara" bortlämnade, av ngn oklar anledning.

Iaf, Hittekatten (Tilly, steriliserad honkatt), vill gärna äta ofta, men bara lite-litegrann per gång. Totalt sett, äter hon samma mängd som de andra, men istället för 1-2 ggr / dygn, så kan hon snaska 7-8 ggr / dygn. EN vanlig burk brukar räcka till mina fyra på ett dygn. Fast då har de även fri tillgång till torrisar.

Du kanske kan prova det ? Mindre portioner, men oftare.
Monaxe
Jag har 2 hittekatter, båda två var kastrerade när dom blev upphittade.

Den ena, en hane, strök omkring på makens jobb i några veckor innan vi lyckade fånga in honom, mager och livrädd wub.gif , han gillar blötmat (dvs burkmat) i bland men äter helst torrfoder. Han äter ofta, ibland ett par gånger i timmen. (inte på något sätt överviktig)

Den andra hittekatten, en hona, äter helst blötmat, tar torrfoder när inget annat bjuds, ofta hungrig hon också!

För att det ska vara någolunda lugt i huset och inget revir runt matskålar finns det mat på 3 olika ställen (har en tredje katt, ingen hittekatt dock)

Tror nog att det kan vara bra att det hela tiden finns tillgång till torrfoder och vatten, så lugnar det sig nog!

Tänk på:
Avmaskning är viktig! Det kan göra att aptiten ökar otroliigt samtidigt som katten ändå magrar.
Skruttis
Vi har tagit hand om flera hittekatter, även kastrerade hankatter.
De har mer eller mindre hetsätit allihopa till en början och gärna rensat faten. Det har dock lugnat ner sig med tiden när de förstått att de inte kommer att ha matbrist igen.
Vi har aldrig begränsat maten utan låtit dem bestämma själva och det har aldrig varit några problem.
Katter är smarta.
Lycka till!
skogstroll
jag har också en hittekatt sedan några år och hon äter mycket mer än vad jag gör..... sweatingbullets.gif
kerstin z5-6
Av maska är ett bra tips,antagligen har den maskangrepp.
polecat
Tack för svar.
Har inte sett någon mask men köper hem avmaskningsmedel i alla fall.
mamamaggan
Vår katt var ingen hittekiatt men ville äta flera gånger per dygn . Han var kastrerad men blev ingen " tjockis " .

Han fick burkmat ett par gånger per dygn och så stod det alltid torrfoder framme som han knapra på lite då och då men aldrig några mängder per gång. Tänk på att se till att han har friskt vatten framme också hela tiden .
skånepåg
Ha gärna även mer än en vattenskål placerad nån annanstans, de ska inte gilla att dricka så mycket vid maten har jag läst?
Och det stämmer nog för min dricker helst i vardagsrummet eller så är det för hon är så sällskapssjuk tongue.gif
polecat
Han dricker inte gärna vatten men blandar jag i en lliten skvätt grädde då går det an......
En del säger att katter inte skall dricka mjölkprodukter och en del säger att laktosfritt går bra. Kanske det är som med människor i det fallet, det funkar för en del men inte för alla.
Ska placera ut några vattenskålar på andra ställen i huset och se om han dricker då.
omk
CITAT (skånepåg @ 10-10-2012, 12:59) *
Ha gärna även mer än en vattenskål placerad nån annanstans, de ska inte gilla att dricka så mycket vid maten har jag läst?

Precis ! Det har jag faktiskt märkt ! Katterna dricker mkt mera om vattnet är placerat i ett annat rum än torrfodret ! Numera har jag vatten vid torrfodret, men även på två andra ställen i huset.

Edit; gällande laktosfritt har jag ingen aning, men katter har väl druckit mjölk och grädde sen urminnes tider ? Men kanske, ska man bara låta dem få litegrann ?

(Edit 2; från katt-tjejerna: "NYTT, FRISKT, KALLT vatten ska det vara, ALLTID, annars dricker vi hellre från en vattenpöl utomhus !")
omk = blink.gif
Motti
Har också en ex hemlösing som vi hämtade när han var 9 månader på ett katthem ,han var totalt utmagrad och full av mask veterinären var så hygglig att han kom hem till oss och kollade upp katten ,han blev ganska omgående avmaskad och det som kom ur honom vill nog ingen veta sick.gif Nu är han inne på sitt snart 12:e år hos oss kastrerad och id-märkt och försäkrad och han är en skitgo katt men väldigt reserverad fortfarande ,enda knäet han ligger i är mitt wub.gif Han äter i stort set bara blötfoder och mycket blandfärs ,torrfoder köpper jag väldigt sällan en trekilos påse vara tre månader här.Jag är helt säker på att kastrerade hanar mår bäst av blötfoder och slipper då problem med urinsten helt klart !Det var en tjej på Spinn som ställde frågan ?vad tror du de matar kattdjuren på Kålmården med !ja inte är det torrisar i alla fall ,katter liksom hundar är rovdjur i den världen finns inte torrisar .Tror många hankatter får urinsten just på grund av torrfodret därför att en katt dricker bara i genomsnitt en halv deceliter vatten om dagen därför att de från begynelsen är ökendjur !Jag vet att många hankatter med urinstensbesvär har blivit av med besvären när de fått enbart blötfoder .
polecat
Nu har jag börjat ge katten blötfoder morgon och kväll och är han hungrig där emellan får han äta torrfoder. Provar så och ser hur det funkar.
Det är en väldigt social katt han ligger i soffan hos oss varje kväll och gärna i en säng på natten, är inte ute särskilt mycket. Han är fortfarande väldigt vaksam om han hör okända ljud.
skånepåg
Blir nog en fin herre i huset av han snart ^^ wub.gif
Motti
Låter jättebra med blötmat :)min käkar några torrisar då och då men sällan .Köttfärs blandfärs rå kyckling kan du pröva att ge också men aldrig något med kryddor eller salt i .


skånepåg
Hitta detta precis, där står mycket matnyttig information och tips tummenupp.gif

http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvar...-vid-matskalen/
Monarda
Man skulle ju kunna tro att en hittekatt inte är så kräsen men Måns har redan satt standarden hos oss. Första dagen han kom hem hade jag kokat kyckling åt honom som välkomstmiddag, men se det passade inte alls. Här åkte det ut en hög med ratad mat på gräsmattan som det var meningen att skatorna skulle få kalasa på, grannkattan tyckte dock det var smaskens med bl a strömmingsfilé. Måns surnade till lite grand över den objudna gästen men det kom aldrig till handgripligheter. Eller tassgripligheter kanske det ska heta i detta fall....

[attachment=73418:DSC_0717.jpg]
Tapio
CITAT (Monarda @ 10-11-2012, 12:24) *
. Måns surnade till lite grand över den objudna gästen


Halaj!

Jojo…även om jag inte vill ha, så får ingen annan heller...

//T
skånepåg
Kom inte här och stjäl min mat.
För jag försvarar mitt territorium och är så tuff Så jag kan jaga bort en björn biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon