Full version: inga löv i dammen
anki/ronninge


idag har vi gjort ett nytt försök med att höst täcka dammen

vi har en jätte ek och dess löv vill vi inte ha i dammen

så vi har kapslat in dammen idag

använt långa plaströr som vi böjt över dammen

sen köpte vi plast och la i våder över och fäste med metall tråd.

nu får vi se hur det kommer att fungera! smile.gif
Bassam
Hej

Det är bättre att vi blir närmare av naturliga utsikter, så behöver vi jobba lite mera och borta bladen från dammen.

H.Bassam
Aqvakul
CITAT (Bassam @ 15-10-2012, 01:00) *
Hej

Det är bättre att vi blir närmare av naturliga utsikter, så behöver vi jobba lite mera och borta bladen från dammen.

H.Bassam


Vad menar du?
anki/ronninge
Det undrar jag med?
CITAT (Aqvakul @ 15-10-2012, 01:22) *
Vad menar du?

Bassam
Hej

Jag menar att man behöver bara rensa, när det behöver rensa.

H.Bassam
Maxirolisa
[attachment=72900:dammn_tet.JPEG]


Här har vi en hel del att rensa.
Men lövnätet hjälper till att samla en hel del med alla löv
från asparna som växer just intill vår tomt.



anki/ronninge
har du damm själv Bassam? Har en stor ek, och då snackar jag STOR ek! med massor av eklöv, under en viss tid, hösten, far dessa sura eklöv ner i dammen och vad händer på våren? När fotosyntesen sätter i gång? tycker att det är en utmärkt ide att täcka dammen under en viss tid på hösten, för att undvika, dessa eklöv. När väl eken , har fällt sina eklöv så tar jag bort skyddet!
CITAT (Bassam @ 16-10-2012, 16:25) *
Hej

Jag menar att man behöver bara rensa, när det behöver rensa.

H.Bassam



ett lövnät är ju en ba ide! Jag har en något mindre damm än du så , detta med att skydda den mot löv är lite enklare, inte svårt eller ohanterligt. Varför inte mota Olle o grind, på hösten? När allt som lägger sig på botten, blir till gegga och ska förbrännas på våren, ökad fotosyntes reaktion, eller hur? Lycka till med dammen wink.gif
CITAT (Maxirolisa @ 16-10-2012, 19:37) *
[attachment=72900:dammn_tet.JPEG]
Här har vi en hel del att rensa.
Men lövnätet hjälper till att samla en hel del med alla löv
från asparna som växer just intill vår tomt.
mamamaggan
Vilken bra idé Anki !

Den ska jag ha i minnet , jag planerar att anlägga en ganska stor damm och har en del lövträd i närheten.

Du skriver att ni böjt plaströr över dammen , vad då för plaströr ? Var har ni köpt dem ?
anki/ronninge
köpte plaströr på hornbacher! Finns nog på fler liknande affärer, är väl plaströr som man ska ha sladdar i, antar jag! smile.gif Finns olika dimensioner, och längden är , tror jag ca 4-5 meter! Fäste rören i marken , genom att stoppa in armejärn i slutänden, eller ta det man har helt enkelt .
CITAT (mamamaggan @ 17-10-2012, 07:05) *
Vilken bra idé Anki !

Den ska jag ha i minnet , jag planerar att anlägga en ganska stor damm och har en del lövträd i närheten.

Du skriver att ni böjt plaströr över dammen , vad då för plaströr ? Var har ni köpt dem ?

mamamaggan
Tack för det svaret !

Det var sådan plaströr jag misstänkte att du hade använt men nu har jag fått svart på vitt. Plast e d går ju alltid att få tag på så det är inget större problem.
Bassam
Hej anki/ronninge
Själv har jag inte dammen, men jag försöker med att hittar bra och billig lösning, så jag gäller lövnätet förslag, jag tycker att det är billig och
praktik sak.

H.Bassam
anki/ronninge
och jag säger att, olika lösningar vid olika storlekar av damm. Nätet är inte billigare, plaströr kostar 15 kronor st, plast eller vad man nu väljer över, behöver inte vara dyrt.
CITAT (Bassam @ 17-10-2012, 13:48) *
Hej anki/ronninge
Själv har jag inte dammen, men jag försöker med att hittar bra och billig lösning, så jag gäller lövnätet förslag, jag tycker att det är billig och
praktik sak.

H.Bassam

ogräset
Hejsan!

Vi har också en stor ek som står på grannens tomt, men löven är hos oss... det gör ingenting, för jag gillar ekar. Jag har lagt lövnät över och det fungerar jättebra, tar bort det innan snön kommer.

Ha en bra dag!

Birgitta bravo.gif

[attachment=73277:Damm.jpg]
anki/ronninge
aha så vackert!
CITAT (ogräset @ 05-11-2012, 07:59) *
Hejsan!

Vi har också en stor ek som står på grannens tomt, men löven är hos oss... det gör ingenting, för jag gillar ekar. Jag har lagt lövnät över och det fungerar jättebra, tar bort det innan snön kommer.

Ha en bra dag!

Birgitta bravo.gif

[attachment=73277:Damm.jpg]

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon