fiffigafrun
mad.gif Upptäcker till min stora fasa att hararna har i princip ringbarkat de flesta grenarna på två nyplanterade träd, en paradisapel och en pärlhagtorn. Har gnaggskydd på stammen men snön är fortfarande så djup här så de tar sig lätt upp till "kronan" på trädet o gnager för fullt, inte bara längst ut på grenarna utan barken runt om på varje jäkla gren i princip!

Blir sååå arg, för jag antar att dessa stackars träd inte överlever detta. GRRRRR!

/Karin
Cilla
Usch ja, det här är så trist Karin!

Om hararna gnagt runt stammen måste du bryggympa för att träden ska överleva. kanske klarar de att sätta blad i år, men det är i sådana fall på lagrade reservkrafter som sedan tar slut. Räddningen är i sådana fall att du bryggympar, dvs sätter ympar från nederdelen av den hela barken (lite innanför i det som kallas kambium) och upp. Anton Nilssons bok om Ympning (ICA förlag) visar hur man gör, och med lite pyssel går det också om man inte gjort det förut. Plocka årsskott nu från trädet, lagra fuktigt i kylskåp och ympa när saven stigit och flödar ordentligt.

Om de gnagt av barken runt krongrenar högre upp kommer grenarna att dö, men detta brukar gå att fixa genom beskärning. Låt grenarna sitta var under säsongen och beskär i augusti. Träden kommer då att till nästa säsong skynda sig att utveckla de grenar som sitter högre upp.
Gossen Ruda
Måste få visa denna bild på hur det kan se ut. Fast här är Kalle kanin som har varit framme. Så här ser det ut runt Skansen Lejonet i Göteborg. Det bor en eller flera kaniner på den här gröna kullen mitt bland alla vägar och järnvägar. Hur dom kommit dit kan man undra. I vinter har det tydligen varit ont om mat för alla klenare träd och buskar är barkade så långt upp en kanin når, ibland långt ut på grenarna. Just har är en Ask. Det kommer snart att vara mycket färre träd på det berget. Iofs är det väl inte helt fel för på den tiden skansarna skyddade mot den lede fi(dansken) fanns det nog inte löv på berget som han skulle kunna gömma sig bakom.
Cilla
Vilken noggrann ringbarkning Åke! Alltid intressant att se dina trädbilder.

Här finns det säkert en och annan kanin som hoppas att någon barmhärtig ska fälla träden eller att de ska falla av sig själva innan resten av barken dör...
fiffigafrun
Känns nog som det är kört, har kollat igen. Grenarna o stammen är ringbarkad precis där grenarna börjar från stammen. Blir nog att köpa nytt o gardera med rejält hönsnät i flera lager nästa vinter. Inte snyggt men träd SKA jag ha på min tomt!

/Karin
Cilla
Ja ge inte upp. I nästa trädplantering har du överlistat hararna!

Det du kan göra om du vill är att ta ympkvistar från paradisapeln (om de inte kommit för långt) och ympa på nästa apelträd. Det är inte säkert att du lyckas eftersom det är lite sent att ta mpris nu, men om du känner för just den här individen är det ett sätt att få den att leva vidare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon