johanare
Hej

Jag tycker det finns en visst brist på spaljéer om man inte vill ha solfjädrar i trä eller plastbelagd stål alt anv ameringsnät.

Lite bättre än så måste finnas. Vad använder ni er av för rosor, klematis och liknande?

Jag skulle kunna tänka mig att själv bygga något av galvat ameringsnät 6150. (dvs 6mm dia 150mm i ruta)
Var hittar man detta? Inget som lagerhåller detta någonstans vad jag kan se.

Jag har dessutom bekymret att flera av mina spaljeer måste vara fristående (i mitt fall i en betongplint) och inte fästas i bakomliggande vägg.

Jag vill gärna att en spaljéen ska vara bestående och inte vittra sönder efter några år. Inte lätt att byta utan inverkan på växten.

Tankar?
Peztis
Jag hade också lite funderingar och det resulterade i detta.

Min första plan var att borra hål och trä igenom armeringsjärn men sedan kom min man på idén med repet.

Så här i efterhand kan jag inte rekommendera att använda sisal då det krymper vid fukt. Detta resulterade i att de två yttre stolparna är indragna...

För en mer beständig och hållbar spaljé skulle jag därför använda mig av armeringsjärn i stället för repet. Och om man vill även då impregnerat virke, finns ju numer även i t ex bruna toner i st f de grönaktiga vanliga.

I alla fall... Spaljén funkade jättefint till mina rosenbönor!
Bassam
Hej
Mitt förslag är:
 man kan skaffa Järn bas tung kvadratiska eller rektangulära och installera en kolumn eller två av höjd som du vill, installera kolumner på svetsa eller skruvar
H.Bassam
johanare
Som sagt, jag vill hellre använda galvade stänger eller till o med rostfritt.
Bygger gärna beständigt o vill inte blanda in trä som har sin livstid eller rostiga armeringsjärn. Nog för att de håller men vill inte ha rinningar eller utfällningar på plattor o annat med rost. Tycker inte heller att det passar mot bakomliggande material. Där hade grå funkat bättre (galv) än rostbrunt
Bassam
Hej
Du kan använda material som anser att den passar, men förut byggde jag spaljéer så:
1 Jag köpte färdiga cement grundläggande som har metal platser över dem.
2 Jag Grävde i marken och sätta cement grundläggande i dem.
3 Jag byggde spaljéer på materialen som jag anser att de är bra.
H.Bassam
evaisa
Vi byggde en rejält stabil spalje i somras. Tre stolpar (70x70 2m höga) i vinkel, reglar uppe och nere sedan armeringsnät på. Stolparna sattes på stora plintar. I spaljen växer nu två olika kaprifoler samt en klematis.

Jag har ju funderat en hel del över hur länge nätet kan hålla här ett stenkast från havet. För det rostar riktigt fort. Men, eftersom nätet sitter på insidan av stolparna så kan jag ju sätta ett nytt nät på utsidan när/om det nuvarande pajar. Alternativt sätta upp något tryckimpregnerat. De befintliga klätterväxterna borde vara såpass stabila att de kan fungera även på ett nytt nät.

Spaljen är helt fristående och det blåser friskt där den står. Jag har funderat på att sätta ett kompletterande vindnät (grön plast) som ett extra vindskydd för klematisen.

Tyvärr har jag inga bra bilder.


Eva


Bassam
Hej


Du kan fokusera på nät som inte rostar.


H.Bassam
Lavin
Om trät inte har kontakt med marken så tror jag nog att tryckimpregnerat virke kan hålla rätt länge. Om det skulle behöva bytas ut om en 20-30 år så kan det nog lösas bara inte skruvarna rostat fast =) Jag gjorde en grej till mina murgröne-spaljeér, jag gjöt fast två armeringsjärn med en cm avstånd, ca en m höga, sen trädde jag ner armeringsmattorna och najade fast dom. De var ca en meter höga, men behövde lite extra stöd på vintern när det blåste som värst. Jag skulle dock inte rekommendera denna metoden för en högre konstruktion.

Byggmax har armeringsmatta, men vet ej i vilka tjocklekar.

Om du har en svets kan man svetsa ihop en låda, typ en kub. den blir duktigt stabil.
Bassam
Hej

För fasta armeringsmatta behöver man:
1 Om du har stenig mark, du måste göra hål i marken, och fasta armeringsmatta på marken med hjälp av kisel.
2 Om du inte har stenig marken, du måste köpa cement kilar för att fasta
På marken.

H.Bassam
Peztis
Hur skulle det bli om du köpte "vanligt" armeringsnät och målade med t ex Hammerit? Det ska ju stoppa rost och finns ju i en uppsjö med färger.

Dessa bör dock fästas fast i något på sidorna, annars kommer de att fladdra, förutsätter jag. Ett alternativ är väl att gjuta plintar som är lika höga som armeringsnätet och på någotvis gjuta in det.

Undrar om du skulle kunna bygga en ihålig pelare av trä. I nätet står det ju it piggar och för resp borras det ett hål så att det sticker in i betongen som hälls ned i pelaren. Kanske bör du såga plankan mitt itu på längden rakt igenom hålen så att plankan efter att betongen bränt lätt kan tas bort.
Förstår du hur jag menar?

Pelarna blir ju då fyrkantiga. Vill man ha fasade hörn kan man ju sätta en list invändigt.

Har ingen aning om det funkar men det känns som att det borde göra det. Säkert rät meckigt att få till men det borde gå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon