Full version: Forumets moderering
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
Huggorm
I den här tråden skall vi diskutera modereringen av forumet. Har man klagomål på något bör man ta det här hellre än i tråden det gäller. Frågor, förslag, allt sådant kan vi ta här.
Berith
Då har jag en fråga! Mest till Anma efter att ha läst det här inlägget i en annan tråd
Anmas svar

CITAT (Anma @ 23-10-2012, 16:35) *
Jag har aldrig krävt att alla ska ha samma politiska uppfattning som jag. I så kan man vända på det och säga att varför försöker alla som inte delar min uppfattning att ändra på mig och mina åsikter?

Jag sa redan när jag tackade ja till uppdraget att om jag hamnar i hetsiga diskussioner så kommer jag inte att agera moderator i de fallen. Då är det upp till Huggorm och Hattstugan att styra upp.
Ni får inte glömma bort att jag även i fortsättningsvis kommer att vara helt vanlig medlem också, med rätt till mina personliga åsikter och tankar.
Jag kommer att göra mitt yttersta för att hålla isär mig som privatperson och min roll som moderator.
Och jag är övertygad om att både Huggorm och Hattstugan tänker likadant.

Alltså, när jag skriver i egenskap som moderator kommer jag alltid att underteckna med moderator.

Så här:

/moderator.

Om det inte finns med i mitt inlägg har jag skrivit i egenskap av privatperson.

/moderator. smile.gif


Det här tycker jag låter väldigt konstigt, att moderatorn ska vara här som två "olika" personer. Hur tror du att du kommer att göra om du först kommer i dispyt med någon jobbig medlem här som "vanlig" medlem? Kommer du att växla över och bli moderator då? Det låter som om det kommer att bli ganska knepiga situationer om det ska hoppas fram och tillbaka mellan dom "olika" personerna. Det måste ju vara svårt att hålla sej neutral om man själv råkar befinna sej i diskussioner som för andra uppfattas som om dom spårar ur?
g.gif
Anma
CITAT (Berith @ 24-10-2012, 09:40) *
Då har jag en fråga! Mest till Anma efter att ha läst det här inlägget i en annan tråd
Anmas svar
Det här tycker jag låter väldigt konstigt, att moderatorn ska vara här som två "olika" personer. Hur tror du att du kommer att göra om du först kommer i dispyt med någon jobbig medlem här som "vanlig" medlem? Kommer du att växla över och bli moderator då? Det låter som om det kommer att bli ganska knepiga situationer om det ska hoppas fram och tillbaka mellan dom "olika" personerna. Det måste ju vara svårt att hålla sej neutral om man själv råkar befinna sej i diskussioner som för andra uppfattas som om dom spårar ur?
g.gif

Jag förstår att det kan låta konstigt, men jag tror mig känna mig själv så pass bra att jag kan säga att klarar av att hålla isär de två rollerna. Om du och jag till exempel tycker olika så kommer jag inte be dig att hålla dig på mattan i egenskap av moderator bara för att du inte håller med mig. Då är jag ju en usel moderator och jag brukar alltid, oavsett vad, sträva efter att göra ett bra jobb.
Om ni kräver att jag inte ska få vara här som vanlig medlem så överväger jag i så fall att avsäga mig uppdraget.

Som jag sagt flera gånger. Skulle jag hamna i dispyt med en medlem skulle jag inte själv gå in som moderator i sådana diskussioner.
Samtidigt är det ju så att jag nu är moderator och då kanske jag klarar av dispyter på ett ännu bättre sätt än tidigare, just för att jag tänker efter innan om jag bryter mot forumregler och trivselregler. Och det kan väl aldrig vara en dålig sak?
pejori
CITAT (Anma @ 24-10-2012, 10:48) *
Jag förstår att det kan låta konstigt, men jag tror mig känna mig själv så pass bra att jag kan säga att klarar av att hålla isär de två rollerna. Om du och jag till exempel tycker olika så kommer jag inte be dig att hålla dig på mattan i egenskap av moderator bara för att du inte håller med mig. Då är jag ju en usel moderator och jag brukar alltid, oavsett vad, sträva efter att göra ett bra jobb.
Om ni kräver att jag inte ska få vara här som vanlig medlem så överväger jag i så fall att avsäga mig uppdraget.

Som jag sagt flera gånger. Skulle jag hamna i dispyt med en medlem skulle jag inte själv gå in som moderator i sådana diskussioner.
Samtidigt är det ju så att jag nu är moderator och då kanske jag klarar av dispyter på ett ännu bättre sätt än tidigare, just för att jag tänker efter innan om jag bryter mot forumregler och trivselregler. Och det kan väl aldrig vara en dålig sak?


Nej. Det är det inte.
Skulle nmi alla tre, hamna i samma diskussion, får forumvärdarna gå in och moderera.
Simple as that. tummenupp.gif
Berith
CITAT (Anma @ 24-10-2012, 10:48) *
Jag förstår att det kan låta konstigt, men jag tror mig känna mig själv så pass bra att jag kan säga att klarar av att hålla isär de två rollerna. Om du och jag till exempel tycker olika så kommer jag inte be dig att hålla dig på mattan i egenskap av moderator bara för att du inte håller med mig. Då är jag ju en usel moderator och jag brukar alltid, oavsett vad, sträva efter att göra ett bra jobb.
Om ni kräver att jag inte ska få vara här som vanlig medlem så överväger jag i så fall att avsäga mig uppdraget.

Som jag sagt flera gånger. Skulle jag hamna i dispyt med en medlem skulle jag inte själv gå in som moderator i sådana diskussioner.
Samtidigt är det ju så att jag nu är moderator och då kanske jag klarar av dispyter på ett ännu bättre sätt än tidigare, just för att jag tänker efter innan om jag bryter mot forumregler och trivselregler. Och det kan väl aldrig vara en dålig sak?


Jaha, ok. yes.gif Ja jag undrade mest för att det ju har pratats om detta tidigare, hur lätt/svårt/bra/dåligt det skulle vara att vara både moderator och vanlig medlem och kunna delta i olika diskussioner och trådar.

Ni får väl testa ett tag och sen utvärdera hur ni känner och tänker ang uppdraget. tummenupp.gif Nu har det ju varit lugnt ett tag så den senaste tidens bråk och tjafs kanske löst sej av sej självt.

(Redigerade in citatet)
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 24-10-2012, 09:40) *
..................väldigt konstigt, att moderatorn ska vara här som två "olika" personer...........

Tycker inte jag låter ett dugg konstigt. Tycker det vore ännu konstigare om en person som inte deltar alls skulle sitta som någon slags överdomare och inte vara delaktig utan bara sitta och läsa inlägg och ta bort dom den inte gillar. Vem säger att den inte skulle göra som du, Berit, är rädd för - plocka bort inlägg som inte har samma åsikt som den. Nu är det moderatorer som vi alla som varit här ett tag "känner". Dom är 3 stycken så om en tycker något får den lätt respons från dom andra. Tror det blir jättebra smile.gif
Anma
CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2012, 11:58) *
Tycker inte jag låter ett dugg konstigt. Tycker det vore ännu konstigare om en person som inte deltar alls skulle sitta som någon slags överdomare och inte vara delaktig utan bara sitta och läsa inlägg och ta bort dom den inte gillar. Vem säger att den inte skulle göra som du, Berit, är rädd för - plocka bort inlägg som inte har samma åsikt som den. Nu är det moderatorer som vi alla som varit här ett tag "känner". Dom är 3 stycken så om en tycker något får den lätt respons från dom andra. Tror det blir jättebra smile.gif

Om man också ser till Huggorm och mig som deltagit mycket i de politiska trådarna, vi har väldigt skilda åsikter politiskt.
Det är också en trygghet för forummedlemmarna att vi inte tar varandra om ryggen bara för att vi tycker samma. För det gör vi ju inte. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 24-10-2012, 12:29) *
Om man också ser till Huggorm och mig som deltagit mycket i de politiska trådarna, vi har väldigt skilda åsikter politiskt.
Det är också en trygghet för forummedlemmarna att vi inte tar varandra om ryggen bara för att vi tycker samma. För det gör vi ju inte. smile.gif


Det kanske jämnar ut det hela.

Jag hade ju samma tankar som Berith för Anma du vet ju själv hur du jagar upp dig so fort någon tänker annorlunda. Och då kan man ju inte i en tråd skäller på andra och i nästa ryter till när någon annan gör samma sak.

Men nu är det bara att vänta och se, hoppas allt fungerar. Både för er och för oss medlemmar.

Elisabeth
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 24-10-2012, 12:43) *
Det kanske jämnar ut det hela.

Jag hade ju samma tankar som Berith för Anma du vet ju själv hur du jagar upp dig so fort någon tänker annorlunda. Och då kan man ju inte i en tråd skäller på andra och i nästa ryter till när någon annan gör samma sak.

Men nu är det bara att vänta och se, hoppas allt fungerar. Både för er och för oss medlemmar.

Elisabeth

Jag håller inte med dig om att jag jagar upp mig för att andra tänker annorlunda. Snarare har jag blivit irriterad när man försöker få det till att jag har åsikter som jag inte har.
Men det är ju en tolkningsfråga. Text är aldrig lätt att tolka.
Anma
Det här är viktigt.

Moderatorns uppgift handlar inte om att få fram sina egna åsikter eller att försöka hindra andra att uttrycka sina åsikter.

Moderatorns uppgift handlar om att se till att forummedlemmarna följer forumreglerna och trivselreglerna som är satta för forumet. Om någon inte följer dessa regler så har moderatorn mandat att ta bort sådant i inläggen.
Alltså handlar det inte om att censurera andra medlemmar så länge de följer reglerna.
Odlas regler är i alla fall enligt min åsikt tydliga så det torde inte vara så svårt för varken oss moderatorer eller alla vanliga medlemmar att följa dem.



/moderator
Anki på Öland
Förstår inte vad Berith, Elisabeth och eventuellt andra oroar sig för. Börjar någon sitta och plocka bort inlägg bara för att dom har en annan åsikt kommer dom ju inte att sitta kvar som moderator särskilt länge!
Monaxe
CITAT (pejori @ 24-10-2012, 11:01) *
Nej. Det är det inte.
Skulle nmi alla tre, hamna i samma diskussion, får forumvärdarna gå in och moderera.
Simple as that. tummenupp.gif


Instämmer!
gnon49
Varför ifrågasätta så snabbt. Låt dom tre som åtagit sig uppdraget som moderatorer få verka o växa in i rollen. Blir säkert inte lätt alla gånger men en "mjukstart" är dom verkligen betjänta av.
gunsta
CITAT (Anma @ 24-10-2012, 12:29) *
Om man också ser till Huggorm och mig som deltagit mycket i de politiska trådarna, vi har väldigt skilda åsikter politiskt.
Det är också en trygghet för forummedlemmarna att vi inte tar varandra om ryggen bara för att vi tycker samma. För det gör vi ju inte. smile.gif


Det har jag också tänkt på och det tycker jag är bra.
Bengalow
Inget att oroa sig för. De politiska trådarna har tvärdött, sedan inaktiva medlemmar "klagat" över ordval etc, och
vars åsikter oftast var "mähä". Snart dör hela forumet, när moraltanterna får sin vilja igenom. "-Snyggt och prydligt,
i ordande rader. Marsch...!"

Håll tillgodo med era bladlöss, rostsjuka, hundskitar, pannkaksrecept och (o)nyttiga impregneringar i träpallar.

Ajöss till er! säger bengalow - saknad av ingen...inte ens av sig själv.
Alba
CITAT (Anki på Öland @ 24-10-2012, 13:45) *
Förstår inte vad Berith, Elisabeth och eventuellt andra oroar sig för. Börjar någon sitta och plocka bort inlägg bara för att dom har en annan åsikt kommer dom ju inte att sitta kvar som moderator särskilt länge!


tummenupp.gif
herkules
CITAT (Bengalow @ 24-10-2012, 15:20)
1585531[/url]']
Inget att oroa sig för. De politiska trådarna har tvärdött, sedan inaktiva medlemmar "klagat" över ordval etc, och
vars åsikter oftast var "mähä". Snart dör hela forumet, när moraltanterna får sin vilja igenom. "-Snyggt och prydligt,
i ordande rader. Marsch...!"

Håll tillgodo med era bladlöss, rostsjuka, hundskitar, pannkaksrecept och (o)nyttiga impregneringar i träpallar.

Ajöss till er! säger bengalow - saknad av ingen...inte ens av sig själv.
håller med dig i allt förutom sista meningen smile.gif vi får väl se hur det blir, styrs det upp för mycket självdör småprat. vilket kanske är meningen.


Anma
CITAT (herkules @ 24-10-2012, 16:55) *
håller med dig i allt förutom sista meningen smile.gif vi får väl se hur det blir, styrs det upp för mycket självdör småprat. vilket kanske är meningen.

Jag som nästan uteslutande håller mig i småprat hoppas verkligen inte att syftet är att det ska självdö, det är ju som att döda mitt eget nöje. smile.gif

Nä, vi tre som valts till moderator har ganska högt i tak alla tre, så jag tror inte att ni behöver vara rädda för att vi ska moderera sönder hela forumet.

Rihane
Hur är det med stavfel? Kommer ni oombedda gå in och rätta upp språkliga fel som inte bryter mot forumreglerna?

Det var uppe till diskussion för ett bra tag sedan och jag undrar hur ni moderatorer kommer göra?
Huggorm
CITAT (Rihane @ 24-10-2012, 19:13) *
Hur är det med stavfel? Kommer ni oombedda gå in och rätta upp språkliga fel som inte bryter mot forumreglerna?

Det var uppe till diskussion för ett bra tag sedan och jag undrar hur ni moderatorer kommer göra?

Nej, det blir alldeles för mycket jobb. Dessutom tycker jag inte att det är rätt att oombedd börja ändra i folks inlägg av den anledningen.
Anma
Nej, vi kommer inte att ändra stavfel. Däremot finns möjligheten att om man själv stavat fel i någon trådstart eller så och vill ha det ändrat be någon av oss att göra det.
Rihane
Tack smile.gif
Ville bara få det klarlagt.
smuleborg
CITAT (Bengalow @ 24-10-2012, 15:20) *
Inget att oroa sig för. De politiska trådarna har tvärdött, sedan inaktiva medlemmar "klagat" över ordval etc, och
vars åsikter oftast var "mähä". Snart dör hela forumet, när moraltanterna får sin vilja igenom. "-Snyggt och prydligt,
i ordande rader. Marsch...!"

Håll tillgodo med era bladlöss, rostsjuka, hundskitar, pannkaksrecept och (o)nyttiga impregneringar i träpallar.

Ajöss till er! säger bengalow - saknad av ingen...inte ens av sig själv.


En fundering - Är inte detta (i första hand) ett trädgårdsforum? Det finns andra forum, "politisk inriktning".
Krolliljan
CITAT (smuleborg @ 24-10-2012, 21:37) *
En fundering - Är inte detta (i första hand) ett trädgårdsforum? Det finns andra forum, "politisk inriktning".

tummenupp.gif
Anki på Öland
CITAT (smuleborg @ 24-10-2012, 21:37) *
En fundering - Är inte detta (i första hand) ett trädgårdsforum? Det finns andra forum, "politisk inriktning".

Småprat är en del som inte i första hand handlar om trädgård. Där pratar vi väl om allt, inklusive politik!!
Aqvakul
Vill ta upp en aspekt som aktualiserts i en annan tråd:

Man får ju självklart inte ha två nick samtidigt. Men om man har haft flera nick tidigare och blivit avstängd som dessa för dåligt uppträdande och börjar om med ett nytt nick, har man då inget eget ansvar längre för vad man gjort under sina tidigare nick?
Är det förbjudet för andra medlemmar att diskutera detta?
Anma
CITAT (Aqvakul @ 26-10-2012, 22:15) *
Vill ta upp en aspekt som aktualiserts i en annan tråd:

Man får ju självklart inte ha två nick samtidigt. Men om man har haft flera nick tidigare och blivit avstängd som dessa för dåligt uppträdande och börjar om med ett nytt nick, har man då inget eget ansvar längre för vad man gjort under sina tidigare nick?
Är det förbjudet för andra medlemmar att diskutera detta?

Helt ärligt har vi inte hunnit diskutera detta och har heller inte diskuterat saken med forumansvariga, så ett riktigt svar får du först nästa vecka.

Däremot kan jag säga min personliga åsikt.
Jag tycker inte att man ska ställas till svars sådant mans skrivit för år sedan. Oavsett under vilket nick.
Har man dessutom bytt nick i syfte att förbättra sitt beteende så är det ännu mer irrelevant vad man tidigare skrivit.Kan man dessutom inte 100% bevisa att någon har använt sig av något annat nick tidigare så är det ännu mindre relevant.
Om man däremot blir avstängd idag och imorgon startar ett nytt nick och beter sig illa är det en helt annan sak.
Detta är min privata åsikt om saken.
Huggorm
Jag ser gärna att fler medlemmar ger sin syn i den frågan. Som sagt finns det inga klara riktlinjer, så det är bra att ha något att utgå från när de skall skapas.
Anma
Jag vill klargöra en sak. Vi moderatorer började vårt uppdrag som moderatorer 23/10 i år.
Jag tänker arbeta utifrån det datumet och framåt. Man kan inte begära att vi moderatorer ska ta tag i problem som funnits i forumet innan vi tillsattes. Isåfall kommer vi få slita häcken av oss dygnet runt och dessutom är det på andra sätt heller inte försvarbart att kräva det av oss.

Jag hoppas att alla medlemmar kan respektera detta.

/moderator
Aqvakul
CITAT (Anma @ 26-10-2012, 22:30) *
Helt ärligt har vi inte hunnit diskutera detta och har heller inte diskuterat saken med forumansvariga, så ett riktigt svar får du först nästa vecka.

Däremot kan jag säga min personliga åsikt.
Jag tycker inte att man ska ställas till svars sådant mans skrivit för år sedan. Oavsett under vilket nick.
Har man dessutom bytt nick i syfte att förbättra sitt beteende så är det ännu mer irrelevant vad man tidigare skrivit.Kan man dessutom inte 100% bevisa att någon har använt sig av något annat nick tidigare så är det ännu mindre relevant.
Om man däremot blir avstängd idag och imorgon startar ett nytt nick och beter sig illa är det en helt annan sak.
Detta är min privata åsikt om saken.


Problemet är att det nästan är ofrånkomligt att spekulationerna kommer upp om personen ifråga visar tendenser till samma beteende som man tidigare blivit avstängd för och det finns starka indicier eller t.om. privat medgivande för att det verkligen är samma person. Jag anser att det är helt OK att komma igen under ett nytt nick efter avstängning och att man inte nödvändigtvis spontant behöver redovisa detta. Det kan ju kännas bra att börja på ny kula. Men att på direkt fråga förneka detta, anser jag inte är OK.
gunsta
CITAT (Anma @ 26-10-2012, 22:36) *
Jag vill klargöra en sak. Vi moderatorer började vårt uppdrag som moderatorer 23/10 i år.
Jag tänker arbeta utifrån det datumet och framåt. Man kan inte begära att vi moderatorer ska ta tag i problem som funnits i forumet innan vi tillsattes. Isåfall kommer vi få slita häcken av oss dygnet runt och dessutom är det på andra sätt heller inte försvarbart att kräva det av oss.

Jag hoppas att alla medlemmar kan respektera detta.

/moderator



Självklart smile.gif
Aqvakul
CITAT (Anma @ 26-10-2012, 22:36) *
Jag vill klargöra en sak. Vi moderatorer började vårt uppdrag som moderatorer 23/10 i år.
Jag tänker arbeta utifrån det datumet och framåt. Man kan inte begära att vi moderatorer ska ta tag i problem som funnits i forumet innan vi tillsattes. Isåfall kommer vi få slita häcken av oss dygnet runt och dessutom är det på andra sätt heller inte försvarbart att kräva det av oss.

Jag hoppas att alla medlemmar kan respektera detta.

/moderator


Det är iofs sant, men ibland finns det en historia, en bakgrund, som måste beaktas... Dessutom finns det andra som varit ansvariga tidigare och som kan rådfrågas...
Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 26-10-2012, 22:41) *
Det är iofs sant, men ibland finns det en historia, en bakgrund, som måste beaktas... Dessutom finns det andra som varit ansvariga tidigare och som kan rådfrågas...

Visst, men inte förrän på måndag... Eller syftar du på din tidigare roll som spamborttagare?
Aqvakul
CITAT (Anma @ 26-10-2012, 22:41) *
Vad tror du att det skulle förändra i sak om man på direkt fråga erkände?


En öppenhet och tydlighet, att man faktiskt i någon mening får stå för det man gjort tidigare, en viktig signal...

Jag anser inte att det är rimligt att man öppnar upp för att starta upp en serie av nick, som kan agera till synes oberoende av varandra...

CITAT (Huggorm @ 26-10-2012, 22:44) *
Visst, men inte förrän på måndag... Eller syftar du på din tidigare roll som spamborttagare?

Jag kan vänta till måndag och till nästa måndag också. Men jag tycker faktiskt att detta är viktigt att reda ut av principiella skäl. (Nej, spamborttagaren har inte med detta att göra..)

Huggorm
CITAT (Aqvakul @ 26-10-2012, 22:46) *
En öppenhet och tydlighet, att man faktiskt i någon mening får stå för det man gjort tidigare, en viktig signal...

Jag anser inte att det är rimligt att man öppnar upp för att starta upp en serie av nick, som kan agera till synes oberoende av varandra...
Jag kan vänta till måndag och till nästa måndag också. Men jag tycker faktiskt att detta är viktigt att reda ut av principiella skäl. (Nej, spamborttagaren har inte med detta att göra..)

Dåså, håll ut så kommer det regler. Senast i dag morse fick jag PM från Forumvärden om att hon skulle diskutera med Katarina hur de skulle ställa sig i frågan. Då var det fallet Hjortonsylt med ett antal andra användarnamn som det gällde, men reglerna kommer ju gälla alla.
Anma
CITAT (Aqvakul @ 26-10-2012, 22:46) *
En öppenhet och tydlighet, att man faktiskt i någon mening får stå för det man gjort tidigare, en viktig signal...

Jag anser inte att det är rimligt att man öppnar upp för att starta upp en serie av nick, som kan agera till synes oberoende av varandra...
Jag kan vänta till måndag och till nästa måndag också. Men jag tycker faktiskt att detta är viktigt att reda ut av principiella skäl. (Nej, spamborttagaren har inte med detta att göra..)


Man öppnar inte upp möjligheten för att starta en serie olika nick som kan agera till synes oberoende av varandra om man inte kräver att människor ska vara ärliga med vad de gjort eller inte gjort för över ett år sedan.
Nu är vi tre moderatorer här. Alla vi tre är aktiva mycket på odla och alla försöker att hålla koll om en medlem använder flera nick samtidigt.
Samtidigt är vi tacksamma för att få tips om man misstänker något sådant. Alltså nu, inte månader eller till och med år sedan.

Däremot kan man aldrig 100% gardera sig mot sådant i något forum. Det är internet för stort för.
Monaxe
CITAT (Myosotis @ 27-10-2012, 13:21) *
För mig skulle det göra all skillnad i världen om den avstängde återkom och samtidigt sa "jag har inte mått bra, förlåt om jag sa dumma saker som sårade folk, nu ska jag vara snäll". Om h*n då verkligen är oförarglig finns det inte mycket att säga om saken. Det är inte okej att såra folk, har man gjort det får man väl be om ursäkt eller är det för mycket begärt? Men om det istället bara kommer dåliga ursäkter och ännu mer förljugenhet får det mig att vilja lämna forumet.


Helt enig med dig!

Nu när lusten att vara här på odla kommit tillbaka (iaf för mig) hade det varit skönt att ha lite mer koll på vilka avstängda nick som studsar tillbka för att ställa till nytt bråk.
Anma
CITAT (Monaxe @ 27-10-2012, 14:34) *
Helt enig med dig!

Nu när lusten att vara här på odla kommit tillbaka (iaf för mig) hade det varit skönt att ha lite mer koll på vilka avstängda nick som studsar tillbka för att ställa till nytt bråk.

Som sagt. Vi är tre närvarande moderatorer här nu. Vi har även som uppgift att kolla upp sådant så långt det går. Och vi är tacksamma om vi via PM kan få tips om misstänkta dubbelnick.
Men... vi kan inte gå in och kolla upp saker som gjorts för länge sedan.

Jag önskar att alla forummedlemmar kan försöka glömma allt som varit och gå härifrån och vidare. Just nu är det bara en rundgång i samma sak. Ingen kommer någonstans med någonting och gammalt groll sedan flera år ältas runt i en evig tombola som aldrig får chansen att vila.
Det är minst lika tröttsamt som något annat.

Jag kommer att ta ett prat med forumansvariga och mina medmoderatorer om det här och försöka få till riktlinjer på hur vi ska hantera den situationen som råder just nu. För ingen människa kan tycka att det är särskilt sunt eller särskilt gynnsamt för småpart som det är nu.

Jag tänker inte diskutera detta vidare i forumet innan vi pratat igenom situationen i forumet. Däremot är jag tacksam för åsikter via PM, även om jag inte svarar på dem just nu.
pejori
CITAT (Myosotis @ 27-10-2012, 13:21) *
För mig skulle det göra all skillnad i världen om den avstängde återkom och samtidigt sa "jag har inte mått bra, förlåt om jag sa dumma saker som sårade folk, nu ska jag vara snäll". Om h*n då verkligen är oförarglig finns det inte mycket att säga om saken. Det är inte okej att såra folk, har man gjort det får man väl be om ursäkt eller är det för mycket begärt? Men om det istället bara kommer dåliga ursäkter och ännu mer förljugenhet får det mig att vilja lämna forumet.


Håller också med. tummenupp.gif
Komma tillbaka med nytt nick och låtsas som det regnar, är inte ok. thumbdown.gif
Anma
CITAT (pejori @ 27-10-2012, 15:27) *
Håller också med. tummenupp.gif
Komma tillbaka med nytt nick och låtsas som det regnar, är inte ok. thumbdown.gif


Jag kan förstå den aspekten, men det är inte ok att komma och kräva någonting när det gäller saker som hänt för över ett år sedan.
Jag tror att mina medmoderatorer och även forumledningen håller med mig om den saken. Om de har en annan åsikt är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.
Monaxe
CITAT (Anma @ 27-10-2012, 14:59) *
Jag önskar att alla forummedlemmar kan försöka glömma allt som varit och gå härifrån och vidare. Just nu är det bara en rundgång i samma sak. Ingen kommer någonstans med någonting och gammalt groll sedan flera år ältas runt i en evig tombola som aldrig får chansen att vila.
Det är minst lika tröttsamt som något annat.


Sant. Läge att börja om.
pejori
CITAT (Anma @ 27-10-2012, 15:46) *
Jag kan förstå den aspekten, men det är inte ok att komma och kräva någonting när det gäller saker som hänt för över ett år sedan.
Jag tror att mina medmoderatorer och även forumledningen håller med mig om den saken. Om de har en annan åsikt är jag inte sämre än att jag kan ändra mig.


Personligen tror jag att, allt tjafs om "troll" beror på just det jag skrev.
Får man ingen klarhet på den biten, frodas misstänksamheten framför allt mot nya medlemmar.
Blir/är man avstängd finns det en orsak.
Då ska man inte komma med nytt nick dagen efter och fortsätta som innan. dunno.gif
Anma
CITAT (pejori @ 27-10-2012, 17:35) *
Personligen tror jag att, allt tjafs om "troll" beror på just det jag skrev.
Får man ingen klarhet på den biten, frodas misstänksamheten framför allt mot nya medlemmar.
Blir/är man avstängd finns det en orsak.
Då ska man inte komma med nytt nick dagen efter och fortsätta som innan. dunno.gif


När det gått så lång tid så spelar det egentligen ingen roll vad andra gör eller inte gör, om man själv inte är beredd att släppa gammalt.


Och som sagt. Jag säger det igen.
Vi är nu tre moderatorer som kan hålla ögonen öppna på eventuella dubblenick.
Jag tror inte att det kan bli så som det blivit tidigare lika lätt längre med tre närvarande moderatorer.
pejori
CITAT (Anma @ 27-10-2012, 17:40) *
När det gått så lång tid så spelar det egentligen ingen roll vad andra gör eller inte gör, om man själv inte är beredd att släppa gammalt.


Och som sagt. Jag säger det igen.
Vi är nu tre moderatorer som kan hålla ögonen öppna på eventuella dubblenick.
Jag tror inte att det kan bli så som det blivit tidigare lika lätt längre med tre närvarande moderatorer.


Hoppas du har rätt där. kompiskram.gif
hattstugan

Det här med ev dubbla nick eller snabb återkomst efter avstängning var inte syftet med den här tråden alls!

Men det ska tas upp!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har ju inte läst om dubbla nick men om återkommst snabbt med annan nick.
Man skall inte prata om det här och inte någon annanstans heller. Skall man tysta ner allt nu?

Anma varför skriver du i rött? Det känns för mig så att såga att skrika ut, här bestämmmer jag, här har jag makt.
Jag känner det som otrevligt

Elisabeth
Anma
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 29-10-2012, 12:26) *
Jag har ju inte läst om dubbla nick men om återkommst snabbt med annan nick.
Man skall inte prata om det här och inte någon annanstans heller. Skall man tysta ner allt nu?

Anma varför skriver du i rött? Det känns för mig så att såga att skrika ut, här bestämmmer jag, här har jag makt.
Jag känner det som otrevligt

Elisabeth


Det är svårt att tillfredställa alla. Jag har fått flera PM dels med åsikter om att jag gör fel eller ska göra på ett annat sätt och flera som säger att jag gör ett bra jobb.

Jag skriver med rött för att jag fick önskemål om det för att det ska vara tydligt när det är moderator som skriver.
Men nu har jag fått några åsikter om att det uppfattas som du säger.

---------------------------
Hur ska vi moderatorer göra?
Räcker det med att bara skriva under med moderator när det är moderatorinlägg?
Eller ska endast innehållet i texten få alla att förstå att det är moderator som pratar?
Ska vi använda en annan färg än rött, eller bara feta texten?

Vad tycker ni?
pejori
CITAT (Anma @ 29-10-2012, 12:35) *
Det är svårt att tillfredställa alla. Jag har fått flera PM dels med åsikter om att jag gör fel eller ska göra på ett annat sätt och flera som säger att jag gör ett bra jobb.

Jag skriver med rött för att jag fick önskemål om det för att det ska vara tydligt när det är moderator som skriver.
Men nu har jag fått några åsikter om att det uppfattas som du säger.

---------------------------
Hur ska vi moderatorer göra?
Räcker det med att bara skriva under med moderator när det är moderatorinlägg?
Eller ska endast innehållet i texten få alla att förstå att det är moderator som pratar?
Ska vi använda en annan färg än rött, eller bara feta texten?

Vad tycker ni?


Annan färg är att föredra, så man skiljer på Moderator och skribent... tummenupp.gif
Rött uppfattar jag nog lite dominant, så personligen föredrar jag blått. sleeping.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
För mig räcker det om du skriver under med moderator

Men det röda var väldigt mycket att visa sin makt........

Jag tror alla fattar när du skriver "moderator"


ninnisky
Det räcker att skriva under med moderator. Ska det vara annan färg ska samtliga moderatorer skriva med den färgen...

Rött ger en obehaglig och dominant känsla enligt min mening!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon