Liastar
Köpte i förbifarten en billig kruka med 3 st liljor i (vet tyvärr inte sorten, endast utmarkerad med Lilium). massor med fina knoppar på, men efter bara 3-4 dagar så började knopparna falla av, som att dom hade torkat. Testade att ställa den mindre soligt, men resten av knopparna föll av iaf.

Hoppas nån kan svara på vad jag gör med dem nu, ska jag vänta tills stjälkarna har vissnat ner och hoppas att de kommer igen, eller kan man låta dom vara som de är och sen plantera ner i rabatten om ett par veckor??

/Lia wacko.gif
Helen i Piteå Zon 5
På 3-4 dar? Då skulle jag gå tillbaka med krukan och be om en ny. /Helen
Liastar
tyvärr går det inte, då det bara var en låda till reapris som butiken sålde ut. hade väl itne väntat mig några mirakel, men det känns synd att slänga dom bara för det wink.gif
pejori
avvakta lite till och sätt ut dom. rolleyes.gif rolleyes.gif
dom kommer säkert nästa år om du inte bor för långt norrut tongue.gif
annars får du ta in dom när dom fått en liten köldknäpp, och förvara dom i kylskåpet över vintern tongue.gif tongue.gif
sen blir dom fina nästa år biggrin.gif biggrin.gif
Liastar
Förvara i kylskåp över vintern... jag trodde dom frös ihjäl då. Har inte tänkt på att man kan vinterförvara i kylskåpet.... ska testa. Tack för tipset pejori! rolleyes.gif
Kajsa
Om du bor i mellan Sverige behöver du inte förvara liljorna i kruka över vintern. Gräv ner dom och låt dom vara kvar i jorden. Kanske var det liljan "Enchantment" orange med mörka fläckar, den blir 50-60 cm hög. Gräv ner lökarna ca 20 cm djupt, det kan du göra nu. Har varit ute och grävt idag och det gick bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon