Full version: Granhäck ?
adam32
[COLOR=blue]Hejsan . Jag Undrar en del saker när det gäller att sätta granhäck "dunge" . Jag har funnit gran plantor som är ca 2 meter höga för 400 kronor styck , ca 40 stycken behöver jag . Är det ett rimligt pris ??. Hur stora hål behöver jag gräva ?? . Vilken typ av jord ska jag köpa ?? . Hur mycket bör jag vattna och göda mina granar ?? . smile.gif Vore tacksam för svar , som ni förstår så rör det sej om insynsskydd mellan mej och grannen . MVH adam
Cilla
Hej Adam,
Om det inte finns någon granpriskunnig här kan du ställa frågan här http://www.skogssverige.se/skog/fragaomskog/swe/. Jag skulle tro att det blir billigare att för så många granar söka sig till skogsbrukets bönder eller leverantörer.
adam32
Tack Cilla för ditt svar ?? .Är det någon som har svar på mina andra frågor eller något att tillägga när det gäller Granar MVH adam huh.gif
adam32
Är det någon som vet hur fort granar växer och när man ska plantera ,vilken jord som behövs ???? huh.gif
CallEva på Öland
Hej där!
Som snål smålänning som jag är, och om du inte är alltför otålig på grannarna, kan du få granplantor, sk 2/1, för 2, 50 per st.
På tre år är dessa i fatt de ex de försöker skörta upp dig på....


Calle på Ön där sol och vind tävlar om vem som vinner i intensitet
MimE
Jag har hört från en skogshuggare att små plantor växer generellt mycket snabbare än om man väljer en som är t.ex. 1 m.
Tre år senare ska de alltså vara lika stora.

De granar jag har planterat har detta i alla fall stämt på.
Han skrattar gott åt de som jag prompt skulle ta halvstora och som nu är precis lika stora som "små-plantorna". tongue.gif

/Mimmi

P.S. Han skrattade också rejält i julas då han såg vår Sitka-gran. Han berättade att i sin barndom så sattes sådana i stället för stängsel runt djurhagar. Efter att ha slagits med vår julgran förstår jag varför - ingen går frivilligt i närheten av en (förutom tokiga stadsbor då laugh.gif ).
Cilla
Ja det här tycker jag verkligen stämmer, MimE. Särskilt på gran som har lite svårt att etablera sig, men även på andra träd man köper som stora.

Dels är de kinkigare under etableringsstadiet. Man måste gräva mer, vattna mer, passa mer noggrannt mot markkyla och stötta mer. Dessutom är det mer noga med att rotsystemet är OK från början och att man kollar det.

Dels tar de längre tid på sig att komma igång. Eftersom alla plantor måste börja att etablera rötterna innan de kan skjuta fart i luften tar det längre tid om växten och roten är stor.

När den lilla piggt skjuter fart kanske redan första säsongen och på tredje har funnit både näring och stöd i rötterna står den större plantan fortfarande och kämpar med att få iordning på alla sina rötter så att den grönmassa den har ska kunna försörjas. Inte sällan går det första åren åt en massa lagrad reservenergi hos den stora plantan för att den ska överleva, medan den lilla kan komma igång både med att slösa och spara energi på samma gång.

Det här kan man läsa sig till, men när man väl själv står där i plantskolan och väljer är det ändå svårt att inte välja det stora trädet. Men det är det lilla som har bäst chanser att trivas och att till och med växa ikapp det stora!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon