Monarda
Lite sent som julklappstips kanske, men till alla sanna kattälskare vill jag rekommendera Gunnar Brobergs "Kattens historia, Sverige speglat i djurets öga."
Drygt 500 sidor fascinerande läsning. Den verkar vara slut hos förlaget men det finns några ex hos Bokbörsen till bra priser.

[attachment=73977:DSC_0936.jpg]

[attachment=73978:DSC_0937.jpg]

En annan läsvärd bok är Karl G och Lilian Fredrikssons "Det nattliga, kattliga, evigt ofattliga." Essäer och notiser om katter.

Tacksam om ni fyller på med tips om läsvärda kattböcker.
omk
Oh, jag gillar dessa två; båda med mkt bilder.
Tomas Wester "Katter"
Anders Johansson "Snuffe"
Sen måste jag även få rekommendera Caroline Alexander "Mrs Chippys sista expedition". Handlar om Shackeltons Antarktis-expedition 1914-15 sett från timmermannens HANkatt Mrs Chippy´s perspektiv. Kul och intressant !

Edit; Brobergs "Kattens historia" är BRA !! tummenupp.gif
Monarda
Tack för tipsen! Mrs Chippy verkar vara en spännande bok så den har jag beställt nu. Blir en perfekt present till min lika kattälskande syster, fast först läser jag den själv förstås. giggle.gif Det är fördelen med att ge bort böcker!
Apropå Snuffe så vill jag minnas att jag läste någon krönika för många år sedan i en tidning, kommer inte ihåg vilken, där Anders Johansson berättade om Snuffe på ett fantastiskt och gripande sätt.

skånepåg
JULKLAPP SOM GYNNAR DJUREN

För första gången ger Göran Greider ut sina samlade kattdikter i en bok som fotografen Eivor Rasehorn illustrerar med sina starka och vackra kattbilder. Boken ges ut av Djurskyddet Sverige och säljs till förmån för vårt arbete. Passa på att köpa boken nu och ge bort den till dig själv eller någon kär vän i julklapp.

Under flera års tid har vi jobbat för att höja kattens status. Vi kräver en obligatorisk ID-märkning för katter och att det ska bli olagligt att överge djur. Med en sådan lag kan bortsprungna katter lättare återföras till sin ägare och de som överger sin katt kan lättare ställas till svars. Att få ge ut en bok med material från Göran Greider och Eivor Rasehorn känns fantastiskt och vi hoppas att boken kan bidra till att öka statusen för detta fina djur. Vi hoppas också att boken med sina finurliga dikter och vackra bilder kommer att sprida mycket glädje hos alla som köper den eller får den i present.

Stöd vårt arbete genom att köpa boken! Den kostar 225 kr plus 40 kr i portokostnad. 100 kronor per bok går till vår verksamhet.

http://www.djurskyddet.se/se/stod-oss/ge-e...m-gynnar-djuren
gunsta
Trevlig tråd - lite nya boktips för min del, Brobergs bok verkar intressant och Greiders är säkert läsvärd. Boken om Snuffe är mycket rörande och fin, den gillar jag - likaså Westers bok.

Mitt kattbokstips är Om katter av Doris Lessing - den kan man inte vara utan om är beroende av 'katt' wink.gif




PS: Nu är Brobergs bok beställd smile.gif
kangas
Det här kanske inte riktigt handlar om katter på samma sätt som de andra titlarna, men jag vill ändå rekommendera den till alla kattägare som vill lära sig mer om kattens näringsbehov.
Jag tycker den är fantastisk!

http://www.paleocat.se/bok.html
omk
Kangas; jag har, med stort intresse, läst din länk och även googlat upp andra. Tack !
Här hemma kör vi ett slags kombination; torrisar, blötmat OCH barf.


Vill nämna en bok som jag fick för några år sen. "Bibliotekskatten Dewey" av Vicki Myron. Den är personlig, lättläst, rätt mysig, men gaaaanska mycket amerikanskt smörig (dvs den får dig att gråta).
Att det är en sann historia, gör den klart läsvärd, men "litterära kvalitéer", nja ... rolleyes.gif


Edit; såg, först nu, att Dewey-boken är översatt av samma personer som Monarda nämner i trådstarten; Karl G och Lilian Fredriksson !!
gunsta
CITAT (omk @ 25-12-2012, 21:02) *
Vill nämna en bok som jag fick för några år sen. "Bibliotekskatten Dewey" av Vicki Myron. Den är personlig, lättläst, rätt mysig, men gaaaanska mycket amerikanskt smörig (dvs den får dig att gråta).
Att det är en sann historia, gör den klart läsvärd, men "litterära kvalitéer", nja ... rolleyes.gif
Edit; såg, först nu, att Dewey-boken är översatt av samma personer som Monarda nämner i trådstarten; Karl G och Lilian Fredriksson !!


Om Bibliotekskatten Dewey: Lättrörd som jag är började jag att gråta på sidan 11 - men som omk påpekar ""litterära kvalitéer", nja" - men typiskt trevlig och bra reselitteratur. Och nu har jag fått Brobergs Kattens historia - den ska jag läsa.
omk
CITAT (gunsta @ 26-12-2012, 00:09) *
Och nu har jag fått Brobergs Kattens historia - den ska jag läsa.

Kolla s 225 ... Totti !!! wub.gif
mamamaggan
Flera böcker här låter lockande men skånepågs förslag är nog det som jag följer allra först.

Vi brukar mata en hel drös med katter vid sommarstugan , några honkatter blev övergivna efter sommaren för en del år sedan och föder både en och två kullar om året. De flesta är halvvilda men nu har man fångat in de flesta och lämnat till ett katthem.

ÖVergår mitt förstånd hur man kan gulla med en liten katt hela sommaren för att sedan bara åka ifrån den.

Klart att vi matar dem , man kan ju inte låta bli , framför allt nu på vintern.
Monarda
En liten bok som jag hittade i hyllan och som jag nu har läst för andra gången är Ylva Wallströms "Den röda katten Aloysius". Dråpliga berättelser som alla kattägare kan känna igen sig i.

omk
Fick en försenad födelsedagspresent och blev såhär glad : yahoo.gif yahoo.gif !!!!

Nämligen Greiders och Rasehorns bok "Och mellan dessa känslor hoppade en katt in", som Skånepåg skriver om ovan.
Otroligt fina bilder, som alla Rasehorns visserligen, men dessa var lite annorlunda på nåt vis. Tror att Greiders små funderingar/dikter förhöjde känslan i bilden.

Rekommenderas verkligen och SPECIELLT som present till en katt-kär person !
Monarda
CITAT (omk @ 19-12-2012, 00:31) *
Sen måste jag även få rekommendera Caroline Alexander "Mrs Chippys sista expedition". Handlar om Shackeltons Antarktis-expedition 1914-15 sett från timmermannens HANkatt Mrs Chippy´s perspektiv. Kul och intressant !

Det var en väldigt speciell bok men jag fick lite dåliga vibbar på slutet när fartyget hade pressats sönder av isen och expeditionen skulle fortsätta med hundspann. Mrs Chippy fick en stor skål med sardiner och det kändes lite som en avskedsmåltid. Man hoppas ju att han fick följa med på slädarna, även om det inte kan ha blivit en lätt resa för en katt.
omk
CITAT (Monarda @ 11-01-2013, 09:33) *
Det var en väldigt speciell bok men jag fick lite dåliga vibbar på slutet när fartyget hade pressats sönder av isen och expeditionen skulle fortsätta med hundspann. Mrs Chippy fick en stor skål med sardiner och det kändes lite som en avskedsmåltid. Man hoppas ju att han fick följa med på slädarna, även om det inte kan ha blivit en lätt resa för en katt.

Så tänkte inte jag ALLS, snarare att det inte längre fanns tid och möjlighet för Mrs Chippy att "dag-boka" !
Jag kan inte tänka mig att timmermannen skulle lämna honom kvar därute, efter allt de gått igenom tillsammans !!
mamamaggan
CITAT (omk @ 27-12-2012, 21:41) *
Fick en försenad födelsedagspresent och blev såhär glad : yahoo.gif yahoo.gif !!!!

Nämligen Greiders och Rasehorns bok "Och mellan dessa känslor hoppade en katt in", som Skånepåg skriver om ovan.
Otroligt fina bilder, som alla Rasehorns visserligen, men dessa var lite annorlunda på nåt vis. Tror att Greiders små funderingar/dikter förhöjde känslan i bilden.

Rekommenderas verkligen och SPECIELLT som present till en katt-kär person !



Fick min i går och jag är minst lika glad som dig. Underbara bilder och underbara dikter.

Tack för tipset Skånepåg.

Inte fel att pengarna går till Rasehorns fond heller !
aloa
Tack för tips Skånepåg, Göran Greiders bok är nu önskad. Läste också boken om Dewey och grät naturligtvis stående på ett fullsatt tåg, pinsamt men vad gör man om man är lättrörd.
omk
CITAT (Monarda @ 26-12-2012, 16:16) *
En liten bok som jag hittade i hyllan och som jag nu har läst för andra gången är Ylva Wallströms "Den röda katten Aloysius". Dråpliga berättelser som alla kattägare kan känna igen sig i.

Hittade den på Bokbörsen för 40 kr, snart så är den här ! happy.gif
Tack för tipset !


aloa; giggle.gif
Monarda
Jag lyfter fram den här tråden eftersom jag fick en härlig bok i julklapp "Gubbe och katt, en kärlekshistoria" av Nils Uddenberg.
Handlar om en katt som flyttar in i författarens trädgårdsskjul och så småningom blir en älskad familjemedlem. Uddenberg har en bakgrund som psykiater och gör roliga och tänkvärda analyser av Kissens själsliv.
gunsta
Den där boken har jag hört talas om - den ska nog inhandlas.
aloa
Gav bort boken A street cat named Bob, i julklapp. Hoppas den är bra och väntar på att låna den. (Kanske fult att ge bort saker jag själv vill ha, men för det mesta måste jag gilla presenterna själv, annars är det jättesvårt för mig att ge dem i present, om än jag inte alltid räknar med att låna grejerna angel_not.gif
Monarda
Jag har också den strategin/baktanken när jag ger bort böcker att jag ska kunna låna dom sedan. angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon