Full version: Zilga
Moijen
Hej
Förra året satte jag en Zilga, först ute mot en vägg. Jag insåg dock att den inte passade just där...
Planterade den i mitt växthus, där den fortsatte växa o trivas som om inget hänt.
Nu till det kluriga, Ska jag klippa den nu-och hur mycket, Jag tror att rankorna växte över en meter
Bor i zon 5, massor med snö. Men jag kan skotta mig in i växthuset smile.gif
Tacksam för råd
Hej hej smile.gif
Lady Hamilton
Du är en aning sent ute Generellt brukar man säga att vinrankorna skall klippas senast på Nyårsafton. Risken med att klippa senare är att saven börjar stiga och då kan plantan blöda ihjäl. Men om du skyndar dig nu och klipp inte för kort, utan klipper en gång till när att det gröna kommit och du SER vad som är dött. Samtidigt skall du nu passa på att skotta in en massa snö över roten till vinrankan. På så vis får du "automatisk bevattning" i lagom mängd under våren allt eftersom värmen stiger. Det kan annars vara svårt att avgöra näör det är dax att börja vattna. Och var inte rädd för att skotta in snö i rejäla mängder
Moijen
Tack, ska göra så.
Hej hej
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon