Full version: liljekonvalj
kungälv
jag undrar om/vart man kan få tag i Liljekonvalj växter på frö/rot.
Kan någon tipsa mig i sådana fall så vore jag mycket glad.
Christian
Åsa K, zon 1
Blomsterlandet säljer liljekonvaljer i kruka nu i Varberg.
kungälv
CITAT (Åsa K @ zon 1,31-03-2004, 10:53)
Blomsterlandet säljer liljekonvaljer i kruka nu i Varberg.

tack så mycket! då skall jag ringa dom.
Copycat
--
Virgo
CITAT (Copycat @ 01-04-2004, 22:03)
Hela skogen är full av dom snart! huh.gif unsure.gif tongue.gif

Hmmm.......!
Får ej tas upp med rötter, och dessutom är de fridlysta här

liljekonvalj (Convallaria majalis) - (AB), (D), (E), (F), (G), (H), N

http://linnaeus.nrm.se/flora/fridlys.html
Copycat
--
Virgo
Om man har en egen liten skogsglänta, så tror jag inte att man gräver upp liljekonvaljer där, eller?

Och förresten så tror jag inte att något verk bryr sig om du gräver upp liljekonvaljer i din egen skogsglänta.
Louise i Göteborg
Varning! Varning! Varning!


Liljekonvalj är ett frukansvärt "ogräs". Den bör få stanna i skogen eller i kruka, i rabatter är den en svår hemsökelse.

Rötterna bildar en tät matta som inget tar sig igenom.

Min trägårds förre ägare planterade in dom så jag vet ......
jerpan
CITAT (kungälv @ 31-03-2004, 10:28)
jag undrar om/vart man kan få tag i Liljekonvalj växter på frö/rot.
Kan någon tipsa mig i sådana fall så vore jag mycket glad.
Christian

Coop forum har liljekonvalj i deras lökställ.
Copycat
--
Gunilla W
Varning!

HELA växten är jättegiftig, även vattnet som blommorna stått i om du tagit in en bukett!

Annars finns det en del extra fina varianter att få tag på, t.ex. med dubbla blommor, eller en där bladen har en vit kant.
Ett bra sätt att få tag på dom kan vara att gå på nån växtmarknad som nån trädgårdsförening ordnar.
Åsa, mälardalen zon 2
Att blomvattnet är giftigt är en urgammal myt, blomvatten från liljekonvalj är helt ofarligt.

Såhär står det på giftinformationen:
Liljekonvalje, Convallaria majalis
Växten är giftig. Speciellt blommor och blad innehåller ämnen som är irriterande och som kan påverka hjärtat. Allvarliga förgiftningar är dock ovanliga. Förtäring av blomvattnet är ofarligt.
Symtom Magbesvär. I allvarliga fall eventuellt även hjärtrytmrubbningar.
Åtgärd Om mer än 5 bär, blomklockor eller andra växtdelar förtärts, ge kol och kontrollera risken hos Giftinformationscentralen.
Louise i Göteborg
Copycat

Mina står också mörkt, in under buskar och stora träd. Visst luktar de gott, jag plockar in dom med. Jag GILLAR lijekonvalj - faktiskt.

Men jag vill varna för att sätta dom för bra, dvs i öppna rabattter. Inget annat kan växa där liljekonvaljerna har etablerat sig. Med undantag för redan stora buskar och träd, det är ju en skogsväxt.
Copycat
--
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skulle också vilja varna för att plantera liljekonvalj i en rabatt.

Jag gjorde det, dummt nog, och nu river jag upp varje år massvis med rötter.

Elisabeth
Copycat
--
Sia
Inlägget här nedan skrev jag på "småprat" tidigare idag, men ni som har liljekonvaljer verkar ju vara samlade här...

"Hej!
Hur planterar man liljekonvaljer. Jag föll pladask för en påse liljekonvaljlökar i affärn igår. När jag kom hem så står det inget om hur/när de ska planteras. Stod inte heller nåt i den trädgårdsbok jag har hemma. Kan jag gräva små gropar o fylla på med lite jord o bara köra ner dem där utomhus nu, eller ska jag vänta ett tag, eller ska de sättas inomhus först?? Tacksam även för tips i övrig om vart de trivs, vad man ska tänka på osv.
(Jag tänkte försöka få dem att blomma i området som är som en övergång mellan skogen och gräsmattan på vår tomt.)

Tack på förhand.

Sia i Dalarna
wub.gif
Copycat
--
Hannele
På Hisingen, zon 1-2, stoppade jag i veckan små liljekonvaljeplantor i jorden.
Dock inte i vanlig blomsterrabatt, för de kan sprida sej.
Vi har en naturtomt. Jag försökte härma en sådann plats, där de trivs i naturen.
Sia, många hinner inte svara förrän på kvällen. sleep.gif
Sia
Hi hi, jag är bara så ivrig...hoppas ni har förståelse...
rolleyes.gif

bor i mellersta Dalarna, zon 4 gränsar till 5 tror jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon