Full version: Ympa stor bigarrå?
hakelm
Vi har ett bigarråträd som växt oss över huvudet och det måste beskäras kraftigt.

Problemet är att de nya skotten sitter längst ut på de kraftiga grenarna.

Är det möjligt att genom ympning få nya skott närmre stammen?

Jag vore också tacksam för tips om hur man bäst bär sig åt och vilket som är den bästa tidpunkten. Går det också att ympa in körsbär?

Tack på förhand för alla goda råd

Håkan




Huggorm
Rent teoretiskt går det kanske att göra så, men det kommer se märkligt ut med små skott på grova grenstumpar närmast stammen. Över huvud taget skall man försöka undvika att beskära körsbär, de mår inte bra av sånt. Ert bästa alternativ är nog tyvärr att ta bort trädet om det är för stort, och plantera en svagväxande sort i stället
kerstinbern
Numera finns det som sagt bigarråer på svagväxande grundstam, köp ett sådant i stället. De brukar ge skörd mycket fort, ofta redan samma år de planteras.
Kutas
Tycker projektet låter döfött, gör som föregående talare föreslår. Om du planterar nya trädet av samma sort nära det gamla så tänk på jordtröttheten. Däremot så kan äpplet eller päron planteras på samma plats utan att drabbas av jordtrötthet.
Cilla
Jag håller med de föregående. Lev med trädet obeskuret i den praktfullhet det har, eller byt ut det helt.

Att ympa i grövre grenar på körsbär fungerar inte, trädet får istället stressjukdomar som gummiflöde mm.

Att skära in ett körsbärsträd hårt ger samma stressjukdomar samt en deformering som gör att trädet växer kvastlikt med många döende små skott som jag inte tror att någon ser prydnadsvärde i. Körsbärsträd kan inte "återställa" en yttre kronsilhuett eller på annat sätt kompensera väl när stora grenar skärs in. Dessutom leder hård inskärning till att blommen upphör på lång tid eller för evigt.

Nystympade körsbärsträd



Gummiflöde


Trädgårdsägares berättelse
http://infingfunderar.blogspot.se/2011/10/...barstraden.html


CITAT (hakelm @ 05-02-2013, 13:27) *
Vi har ett bigarråträd som växt oss över huvudet och det måste beskäras kraftigt.

Problemet är att de nya skotten sitter längst ut på de kraftiga grenarna.

Är det möjligt att genom ympning få nya skott närmre stammen?

Jag vore också tacksam för tips om hur man bäst bär sig åt och vilket som är den bästa tidpunkten. Går det också att ympa in körsbär?

Tack på förhand för alla goda råd

Håkan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon