Victoria
Hej,

Jag har en spireahäck utmed hela tomtgränsen som är rätt rejält tät. Dessutom så hänger sig grenar ner över gräsmattan. Skal ge sig på att gallra den eller behövs det inte? Skla man klippa bort de äldsta tjockaste grenarna vid "roten"? Kan jag "frisera" häcken lite genom att klippa bort det som hängt sig på gräsmattan så den "reser" sig lite?

Tacksam för tips smile.gif

// Victoria
johan från Örebro
Spirea häckar kan man beskära hårt ner till ca 10 cm om de inte börjat växa allt för mycket. Nu går det bra att beskära men man kan mista årets blom beroende på sort. Helst så ska man beskära lite tidigare om man bor i tex skåne.
All annan beskärning utföres efter blom för att få ny tillväxt av blomknoppar
Cilla
Men visst beror det på vilken sorts spirea det är, Johan?


De låga Rosenspireorna (S. japoica) kan man på vårvintern skära ned till marken om man vill, och den blommar på årsskotten. Skär man bara bort gammalt blir den vinglig och vill gärna lägga sig ned (det har jag sälv provat, ingen bra idé!)


Brudspirean gillar inte alls att bli hårt beskuren, ofta tappar den helt orken efter radikala beskärningar. Beskärningsboken tipsar om att beskära strax efter blomningen. Själv gallrar jag bara ur död ved långt nere vid marken, och ibland inte ens det eftersom de döda "pinnarna" ofta fungerar som bra stödpinnar när de tunga blommorna kommer.


Den här finns i olika varianter, Spireae tomentosa, S. latifolia, S. Douglasii mm och jag blir aldrig klok på vad man kallar den på svenska. Den vill iallafall inte bli gallrad i grenverket, då lägger den sig ned och blir skör. Bättre ta bort hela, äldre partier som får komma upp igen. Den här gillar ag personligen som häck - tycker att den får fin, bullig form av sig själv med dessa roliga blommor som uppstickande spröt och som sitter kvar hela vintern. Tål nästan alla jordar och behöver egentligen inte beskäras.


Smällspirean är väl ingen spirea direkt trots sitt svenska namn (physocarpus), men den kan man gallra i lite hur som helst hela växtsäsongen är min erfarenhet (med inriktning på äldre grenar om man vill ha den tät). Den rödbladiga kan man skära ned till marken under vårvintern tipsar Beskärningsboken om.

Hur alla de andra spireorna ska beskäras vet jag inte, och jag brukar med buskar testa så här:
Klipp på vårvintern ned ett par, tre skott ända nere vid marken eller 10 cm upp och se om de bryter skott under växtsäsongen och om de blommar. Nästa år vet du.
Klipp samma år på ett par andra ställen i busken bakom blommorna efter blomningen och se hur plantan beter sig.
Innan du vet - klipp inte ned allt. Många har radikalbeskurit sina fina brudspireor som aldrig kommit igen!

Spiraea alba vitspirea
Spiraea x arguta brudspirea
Spiraea betulifolia björkspirea
Spiraea x bumalda rosenspirea
Spiraea x bum. 'Anthony Waterer' se japonica rosenspirea
Spiraea chamaedryfolia kvastspirea
Spiraea chamaedryfolia v.ulmifolia snårspirea
Spiraea x cinerea låg brudspirea
Spiraea x cinerea 'Grefsheim' norsk brudspirea
Spiraea decumbens krypspirea
Spiraea fritschiana spirea
Spiraea hypericifolia ssp. obovata spansk spirea
Spiraea japonica (callosa) praktspirea
Spiraea japonica 'Alpina' dvärgpraktspirea
Spiraea japonica 'Anthony Waterer' rosenspirea
Spiraea japonica 'Goldmound' praktspirea
Spiraea japonica 'Shirobana' brokspirea
Spiraea media fransspirea
Spiraea microgyna spirea
Spiraea nipponica girlandspirea
Spiraea nipponica 'Snowmound' girlandspirea
Spiraea pubescens spirea
Spiraea rosthornii spirea
Spiraea salicifolia häckspirea
Spiraea trilobata sibirisk spirea
Spiraea x vanhouttei bukettspirea
Spiraea x watsoniana kungsspirea
Spiraea wilsonii wilsonspirea
Alexandra
Cilla är ju proffs vad gäller allehanda växter sleep.gif men jag kan ändå berätta att jag brukar skära ner mina brudspireor radikalt d v s till 10 cm! Visst går årets blomning förlorad om man beskär på våren, men jag gillar att tukta dem till runda bollar! De blir jättfina som kontrast till mina högväxta tujor! smile.gif
Cilla
Just såna här berättelser är sådant som berikar ens kunskaper, Alexandra!

Du menar att du brukar ta ned brudspireorna till 10 cm och efter ett par år beskära efter blom i bollform? Eller att du beskär tillbaka årstillväxten i bollform samma säsong som du får dem?

Hur gamla är brudspireorna tror du? Är det kraftiga kvastar du skär ned?

Man lär sig aldrig för mycket i växtvärlden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon