torkil
Har ett ca 3000kvm stort "björke" där jag nu gallrat rejält men det ska bli ytterl. gallring nästa vinter, ska bli lite parkliknande och jag släpper in ljus fr söder där det finns mycket björnbär. I ena hörnet är det väldigt sankt och där det är lägst står det nästan alltid vatten. Hade tänkt gräva där o anlägga damm, läste mycket här på forumet om dammar och skaffade en bok om dammar. I boken står det att man inte ska ha damm överhuvudtaget i närheten av björk och att det helst ska va 50 m ifrån närmsta björk och att allt som kommer fr björk skulle förstöra vattnet fullständigt. Jag lade ner planerna på damm först men nu har jag ändå funderat igen, det skulle bli väldigt fint just där med en naturlig strandbrink med stenar. Men vill ju inte bara ha en stinkande dypöl.
Min fråga är om någon här har erfarenhet av damm intill björk. Jag hade ju tänkt ta bort alla de närmaste träden iallafall 10-20 m i radie runt om den tänkta dammen.
Gossen Ruda
Jag har svårt att förstå vilken effekt björkarna skulle ha? Lite löv på hösten möjligen men det gäller nog för alla träd.
torkil
OK, tack för svar, låter ju hoppfullt. Just nu så sugen på att ha damm där så räcker långt för mig med ditt svar. Trodde det var nån universell sanning att björk o damm inte går ihop, lät så i boken.

OK, tack för svar, låter ju hoppfullt. Just nu så sugen på att ha damm där så räcker långt för mig med ditt svar. Trodde det var nån universell sanning att björk o damm inte går ihop, lät så i boken.
Gossen Ruda
Det enda jag kan komma på är att björkar är törstiga och kan lätt tömma en naturlig damm, men du har ju vatten nu tillsammans med björkarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon