Biggan_
Ägg och sill är ju givet. Men vad skall man hitta på mer så att det inte blir ett julbord?
Lite tips och idéer och gärna lite nya recept.
gunsta
Hade vi varit hemma skulle vi ha ätit kabeljo på långfredagen - vi brukar göra det. Vi tycker att det är gott - om andra gör det vet jag inte. smile.gif
hattstugan

Inkokt lax var här given på Påsken förr! Lamm är det många som serverar också!
Elisabeth-Västkustkolonisten
På långfredagen blir det säkert någon fiskrätt och till påsken blir det lammstek
evelina
Istället för Janssons frestelse brukar jag göra den här.........jättegott!


Janssons frestelse med lax
1 st gul lök
1 msk smör
750 g potatis, mjölig
300 g gravad lax
0,5 dl dill, hackad
0,5 tsk salt
1 krm vitpeppar, nymald
4 dl vispgrädde el. matlagningsgrädde
Tillagning

1. Sätt ugnen på 200°. Skala och hacka löken. Fräs den lätt i smör i en stekpanna.
2. Skala potatisen och skär den i tunna strimlor. Skär laxen i strimlor.
3. Varva potatis, lök, lax och dill i en ugnssäker form. Salta och peppra mellan lagren och avsluta med lax och dill.
4. Häll över grädden.
5. Grädda i mitten av ugnen 50-60 minuter.
Peztis
Här är mina tankar kribf påskaftonsmiddagen:
Ägghalvor med kaviar el rom på eller om man gör någon liten god "gucka".
Kanske blir det en ansjovisrulle?
Inlagd sill, det vore gott!
Laxfilé stekt i ugn, kokt potatis samt hollandaisesås eller sauce verte.

Och något sött till efterrätt..
*Stintan*
Här blir det nog laxpudding.
zissi
Köper hel fryst lax som tinas o sen gnids in med salt-citronpeppar-muskot-vitlökpulverblandning. Inuti den lägger jag strimlad purjo och dill. Ugnsbakar den och låter den kallna. Tar av skinnet och lägger upp fisken på ett stort fat där jag dekorarer den och fatet med salladsblad, citronskivor, dill, ärtor, körsbärstomater, gurka. Superenkelt och kan göras i ordning i förväg. Till den gör jag en kall sås (gräddfil, vispad vispgrädde, majonnäs, salt, peppar, dill) och så potatis förstås. (Lägger in mer exakta mått om du önskar)

Lammstek gör vi oftast till en av påskmiddagarna men i år har vi inte planerat det, om vi nu inte ändrar oss förstås. Har ett recept där man gör ett kryddsmör av massa kryddor och lägger på steken i slutet. Såsen blir så smarrig sen också. (Säg till om du vill ha recept)

Påskbakelse gjorda på rulltårta, vispgrädde och persikohalvor är ju nästan ett måste också.
Biggan_
Påsken verkar vara en stor fiskhelg, förutom en och annan lammstek då.

Själv tänker jag blanda kokt kallt ris med ärtor, majs, paprika och gurka och blanda ner mycket räkor och ha en rhode island sås till. Varma baguetter med mycket vitlökssmör blir säkert gott till! Vad tror ni om det?

Ägg kan man ju också ha till!
hattstugan

Det låter supergott Biggan!
*Stintan*
CITAT (Biggan_ @ 23-03-2013, 00:06) *
Påsken verkar vara en stor fiskhelg, förutom en och annan lammstek då.

Själv tänker jag blanda kokt kallt ris med ärtor, majs, paprika och gurka och blanda ner mycket räkor och ha en rhode island sås till. Varma baguetter med mycket vitlökssmör blir säkert gott till! Vad tror ni om det?

Ägg kan man ju också ha till!


Låter mumsigt! Känns som något jag kan tänka mig tummenupp.gif
Monaxe
CITAT (Biggan_ @ 23-03-2013, 00:06) *
Påsken verkar vara en stor fiskhelg, förutom en och annan lammstek då.

Själv tänker jag blanda kokt kallt ris med ärtor, majs, paprika och gurka och blanda ner mycket räkor och ha en rhode island sås till. Varma baguetter med mycket vitlökssmör blir säkert gott till! Vad tror ni om det?

Ägg kan man ju också ha till!


Mums så gott det lät! måsste testas! låter ffa inte stabbigt!
Annars blir det nog här lammstek ena dagen och fisk (trol lax) den andra dagen. Till lammstecken blir det potatisgratäng och grönkålspure, till fisken har jag inte riktigt bestämt mig. Efterrätt på aftonen blir självfallet memma, min finska (Ålänska) rötter måste ju också få sitt!
mojan
Jag tycker att det ska vara lite "vårlig" buffé till påsk. T ex räkor, kokt sparris, rädisor, ägg förstås, sill, paj med någon grönsak typ spenat, laxpaté, gott bröd och ost osv. Dricka öl och snaps. Efterrätt påskbakelse.
Rosrup
Om inte annat är påsken en utmärkt ursäkt för att dricka upp eventuell överbliven julsnaps idea.gif

Just idag blir det inget mer än kallskuret.
Ägg, romröra med rödlök, gubbröra, gravad lax, räkor, skinka, mimosasallad, baguetter.
Gurka, tomat till det.
Ingen tycker om samma här utom jag som äter allt så brukar bli en stor komprimiss både vid jul och påsk och alltid annars.

Imorgon är vi bortbjudna och jag hoppas på nåt varmt då.

Resten av påsken är fortfarande ett öppet kort.
Beror väl som vanligt på affärerna....
Peztis
mojan, hur gör du påskbakelse?

Just nu är jag inne på att göra olika sorters bakelser men i mindre format så att man kan prova på olika. Sedan får man väl se vad tid och ork räcker till...
Monarda
Vi är så dåliga på att dricka snaps så en kvarting brukar räcka både över jul, påsk och midsommar!
Mycket fisk blir det i alla fall över påsken. I morgon blir det halstrad lax med potatissallad i all enkelhet. Påskafton bjuder traditionellt på Janzons frestelse, rökt lax, inlagd sill, ägghalvor med kaviar, köttbullar, prinskorv och skinka.
Påskdagen blir det torskrygg med smör och purjolök i foliepaket och kokt potatis därtill. Annandagen förmodligen alla rester!
mojan
CITAT (zissi @ 22-03-2013, 23:56) *
Påskbakelse gjorda på rulltårta, vispgrädde och persikohalvor är ju nästan ett måste också.


Peztis: Jag gör som zissi, enligt ovan. Det ska se ut som ett ägg, jag kallar den påskbakelse.
malcolm
Jag köpte en färdigkrydad lammstek (provencale) igår och det blir nog kvällens middag och så skall jag grava lax men den skall ligga i tre dagar innan den är klar.
Peztis
CITAT (mojan @ 28-03-2013, 22:22) *
Peztis: Jag gör som zissi, enligt ovan. Det ska se ut som ett ägg, jag kallar den påskbakelse.

Ah, ok.

I morgon blir det små bakelser, två olika sorter.
Den ena är en botten på kladdkaka som jag gjorde i långpanna. Har stansat ut små rundlar (ca 5 cm) och imorgon ska jag vispa grädde som klickas på innan servering och sedan en liten aprikoshalva på vardera.

Den andra är en rulltårta med jordgubbssylt som jag ska skiva, klicka på grädde och sedan ett tunt lager med gul marsipan så det blir åt princess-hållet. Sedan har jag gjort små gula bollar och satt en orange näbb på så det hela ska bli som små kycklingar. Eller något... biggrin.gif

Jag har även bakat kex med fyra olika smaker (naturell, parmesan, sesam och kummin) så det blir gott med lite dessertost till. Hittade en förpackning med jordgubbar som kanske smakar liiite jordgubb också.
Biggan_
CITAT (Biggan_ @ 23-03-2013, 01:06) *
Påsken verkar vara en stor fiskhelg, förutom en och annan lammstek då.

Själv tänker jag blanda kokt kallt ris med ärtor, majs, paprika och gurka och blanda ner mycket räkor och ha en rhode island sås till. Varma baguetter med mycket vitlökssmör blir säkert gott till! Vad tror ni om det?

Ägg kan man ju också ha till!

Jag åt detta igår och det var jättegott! Jag strödde lite citronpeppar över och det blev pricken över i som man säger!
Peztis
Och jag kan rapportera att det var riktigt kul att göra mina små bakelser och de blev jättegoda!
gunsta
Vi är hemma igen - så i kväll åt vi lammracks och ratatouille till dessert memma. Jag undrar om det finns andra memmaätare här på odla. Jag är mycket förtjust i det och har t o m lagat egen memma - men det var nog drygt trettio år sedan.

Andra tankar och funderingar kring memma?
niggle
En av döttrarna köpte en kokbok till mig i Grekland, och där hämtade jag följande till påskmiddagen igår.

Man tar några tomater. Skär av en "hatt". gröper ur och blandar det urgröpta med olja, lite socker, persilja, salt och peppar. Sjud såsen stilla på spisen i ca 5 min. Häll tillbaka i tomathalvorna och sätt in i ugnen ca 10 min.
Där efter höjer man värmen till 250 grader och lägger en äggula i varje tomat. Salta och peppra och sätt in i ugnen till äggulan är lagom.
Det var väldigt gott och jag tror det blir ännu godare när vi får hemodlade tomater, ty de man köper nu smakar inte mycket.
Serverades med nygrillade lammkotletter, klyftpotatis, tzatziki och sallad. Mums!

CITAT (gunsta @ 31-03-2013, 23:22) *
Vi är hemma igen - så i kväll åt vi lammracks och ratatouille till dessert memma. Jag undrar om det finns andra memmaätare här på odla. Jag är mycket förtjust i det och har t o m lagat egen memma - men det var nog drygt trettio år sedan.

Andra tankar och funderingar kring memma?

Ja. Vad är memma för något?
malcolm
Memma är en finsk rätt från Finland, gjord på rågmjöl om jag inte minns fel, brukar även finnas i svenska butiker kring påsk. Det säljs i vita kartonger och så är det en brun "smet" vilket kan se lite suspekt ut för den oinvigde men det är gott med strösocker och grädde till.
niggle
CITAT (malcolm @ 01-04-2013, 13:41) *
Memma är en finsk rätt från Finland, gjord på rågmjöl om jag inte minns fel, brukar även finnas i svenska butiker kring påsk. Det säljs i vita kartonger och så är det en brun "smet" vilket kan se lite suspekt ut för den oinvigde men det är gott med strösocker och grädde till.

Jag undrar om det inte var något liknande jag åt i Estland en gång. Påminde om välling. Jag fick äta upp
min bordsdams portion. Om jag minns rätt var det sviskon i också.
gunsta
Den är som malcolm skriver en påskefterrätt från Finland - gjord på rågmjöl, malt, sirap och pomeransskal bl a. Man äter den med gräddmjölk och ev strösocker. Jag är mycket förtjust i memma och äter det varje år - finns i nästan varje butik, Fazer tillverkar det mesta. Kartongen är fyrkantig och i år gul - kan varierar i färg. Det finns en lång tradition kring memma och hur man tillverkar den.
Själv fick jag av en kollega för många år sedan ett recept på memma. Den blev god men det tog mycket lång tid att grädda memma - minns inte på rak arm men säkert ett dygn - vätskan i den ska i princip dunsta bort och den sk smakranden ska framträda.
Numera köper jag memma - det går lika bra och är lika gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon