P-A Albinsson
Jo, man bruka ju höra tidig vår eller JAS (och då med olika syften/storlek på träd) för beskärning. Men är det helt underbyggda påståenden? Eller är det såna här typiska "traditioner" som bara lever vidare som verkar vara speciellt typiskt inom trädgård?

Just denna fråga tas upp i senaste Pomologen nr 1, 2013. Jag tar bara upp några smakprov ur artikeln:

Angående att JAS är bra för övervallning:

"Alla våra inhemska frukträdslag [är goda] inkapslare och behöver ur den aspekten inte beskäras under JAS-perioden!"

"för att få en bra och snabb övervallning [...] är senvintern [...] den bästa beskärningstiden."

Angående JAS för kräftrisk:

"... ingen bra idé att förlägga gallringen till augusti och september om trädet är känsligt för angrepp av kräfta. [...] du bör gallra och beskära under maj till juni".

"Under våren när vädret är torrt varmt och soligt [...] utmärkt för att minimera sjukdomsspridning"

Angående att saven eller blomning skulle vara ett problem:

"Så länge saven rinner ur såret kommer inga svampsporer in."

"vårbeskärning, även under blomning, är fullt möjlig. Det ger friska fruktträd ..."

Angående blödningsproblem med stenfrukt:

"Det finns inga belägg för att [träden] skadas av den sav som rinner"

Artikeln avslutas med: "Dags att revidera trädgårdslitteraturen!"
Piccante
Frågan är ju intressant men jag ser bara brottstycken ur en text och ingen större argumentation för åsikterna? Kan du länka till texten i sin helhet? Sen är detta en persons åsikt. Kanske lite tidigt att revidera all litteratur för att en enskild person anser något?
Det är ju inte så man arbetar vetenskapligt.
P-A Albinsson
Det är ingen vetenskaplig artikel, inga referenser, och inget resonemang kring några utförda experiment. Så det enda man kan bedöma validiteten utifrån är personen som skrivit texten. Och jag har ingen koll där. Jag är bara nybörjarintresserad. Jag ville bara lyfta frågorna så någon eventuellt kan fylla i med referenser eller mothugg (med belägg).

Jag vet inte om Tidningen Pomologen finns i digital form. Här finns information om tidningen: http://www.svepom.com/verksamhet_pomologen.php
IKS
Maj till juni tycker jag låter lite vanskligt, åtminstone om man skär kraftigt i mitten till slutet av juni om man tänker göra större ingrepp eftersom det stora energisprånget från rot till krona har gått till skott- och bladbildning utan att reserverna hunnit fyllts på av den nyskapade bladmassan. Men visst fungerar det nog bra för lättare ingrepp. Men annars låter det trevligt när folk vågar ifrågasätta gamla rutiner, det kryllas av alldeles för många expertråd och generaliseringar i dagens litteratur som oftast endast bygger på vedertagna sanningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon