Full version: Ympning, hur, när
hakelm
Jag skall ympa några fruktträd jag har och har läst Anton Nilssons trevliga lilla bok "Ympning av fruktträd" från 1992.

Den ger nu inte svar på alla frågor:

1) Jag har köpt ympvax som visar sig ha en smältpunkt om ca 58 grader C. Tål ympen verkligen att man målar på något så varmt?

2) Jag bor i Stockholmstrakten och just nu är det kanske litet väl kallt. När är den bästa tiden att ympa?

Tacksam för alla tips

Håkan







kerstinbern
Idag använder de flesta en vulkaniserande tejp i stället för ympvax. Det har flera fördelar, det fungerar både genom att hålla ihop ympen och minska avdunstningen.

Ympar man en smal gren till en grövre med barkymp, så kan man fortfarande behöva ympvax , och den lilla mängd man penslar på kommer inte döda cellerna.

http://www.svepom.com/pomologi_ympning.php
Åsa, mälardalen zon 2
Angående tiden så på äpple brukar man ympa när saven stiger och barken lossar lätt från veden och det är ofta en bit in i maj i stockholmstrakten och på äpple använder man ju ofta barkymp som ska stickas in under barken och det är ju därför barken måste lossna lätt och det gör den vid savningen.

På stenfrukter använder man oftast läggymp och då kan man ympa något tidigare.
P-A Albinsson
Förra året ympade jag både äpple, päron (skarv-, lägg, och klyvymp) och plommon (klyvymp) från slutet av februari. Äpple och päron ympade jag då och då fram till mitten av maj (barkymp). Funkade bra med kärnfrukten. Plommon knepigare, mindre än hälften som tog sig. Plommon testade jag skarv- och läggymp för två år sen med 0% lyckade. Förra året körde jag klyvymp med tips från forumet och fick i alla fall några som tog sig.

Använder bara eltejp i olika kulörer än så länge.
hakelm
Tack för tipsen
Ger mig ut i morgon och försöker.
Håkan
Jan af Lisö
Tidpunkten på äpple beror på vald metod: Barkympning och andra ympmetoder som kräver att barken lossnar från veden, när saven stiger, dvs maj, innan blomningen.

De metoder som inte kräver berklossning, typ skarvymp, klyvymp, läggym, kan göras i april, så fort man slipper många mniusgrader på nättena.

Gör man det rätt på äpple brukan man komma upp i 100% rätt under förutsättning av ympriset är av hög kvalité och väl förvarad. Plommon brukar ge mig ca 50% som tar sig.
IKS
Angående temperaturen på vaxet så brukar jag hetta upp det ordentligt så det är flytande och lätt att stryka på. Men det ska inte kokande. Viktigt bara att du lätt kan pensla ut vaxet, värmen där är inga problem för växten. Men riktigt hett brukar det vara och det fungerar bra både vid förädling direkt på grundstam eller barkympning på äldre träd utan problem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon