Full version: Blåbärstry
vanjalarsa
Har någon odlat Blåbärstry? Odlingsvärd? Finns en variant som heter Kalinka. Erfarenheter ?
Berätta det ni vet om blåbärstry!
Är tacksam för svar!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Tapio
Halaj!

Jag har en buske, Kamtjatka, eller vad den heter. Jag har haft den i många år, 7-8 kanske. Den dignar inte av bär precis. Förra året kom några små pluppar om jag inte minns fel. Jag minns inte om den är självpollinerande eller om den behöver en partner.

Den frodas inte heller, men verkar inte lida illa. Den står väldränerat, och i väldigt högoktanig jord. Tyvärr står den ganska mörkt eftersom den skuggas av en jättefläder.

//T
Bassam
Hej
Den är självpollinerande, men om platsen är skuggig ska komma naturligtviss lite rosor.

Obs
för att få bra rosor och frukt behöver:

1 plats med bra sol och ljus.
2 bra mängden av fosfor och kalium i jorden.


H.Bassam
kerstinbern
Den brukar kallas honungsbär/blåbärstry/bärtry, men SKUD anger bärtry som svenskt namn
IKS
Den vanligaste klonen av blåbärstry är Lonicera caerulea var. kamshatica 'Anja', en sort framtagen i Balsgård som fått E-status. Den används främst som marktäckare i offentliga miljöer, men bären är riktigt smakliga med tydlig blåbärskaraktär. Påminner lite om amerikanska blåbär, fast bären är stora. Kalinka som du nämner är bättre lämpad för bärodling, den ger bättre avkastning än E-plantan men blanda dem gärna eftersom korspollinering brukar ge bättre skörd.
vanjalarsa
Tack för alla svar!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
IKS
Berätta gärna sen i sommar hur det gick för dig och vad du tyckte om bären! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon