Full version: Köpråd Avenbok
standtomten
Jag har goda erfarenheter av att köpa plantor från tyskland. Priserna är bra och leveranserna snabba.

Hur som helst. Jag ska plantera en 60 meter lång avenbokhäck tillsammans med en granne. Det finns två alternativ:

1. 40-60 cm stora plantor i kruka.
2. 80-130cm stora plantor utan kruka.

jag har aldrig handlat utan kruka tidigare, mistänker att det kräver ganska mkt mer vid plantering samt att plantorna lättare dör i transporten?

Priset är samma. 80-130cm lockar då det blir häck "direkt" men 40-60 känns mer tryggt.

Hur hade ni gjort?
Aqvakul
Jag hade inte köpt okrukat på postorder. Kan du inte köpa lokalt?
standtomten
CITAT (Aqvakul @ 04-04-2013, 09:31) *
Jag hade inte köpt okrukat på postorder. Kan du inte köpa lokalt?


Skiljer otroligt mycket i pris. 200 plantor från Tyskland landar på ca 2500kr med frakt. Jag har tajt budget då hela trädgården ska göras från grunden.
Huggorm
Är det inte väl sent att köpa barrotade från Tyskland nu? De plantorna bör ju vara i startgroparna för att slå ut nu, och det är viktigt för barrotade plantor att planteras när de är i vinterläge. I såna fall skall du nog beställa omgående eller ännu hellre vänta till i höst. Sedan måste man vara väldigt flitig med vattningen för att plantorna skall ta sig.
Gossen Ruda
Gör man rätt lagras plantorna nedfrysta och håller ett bra tag. Jag köpte hagtornsplantor förra året mitt i sommaren i fryst skick och de tog sig fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon