Leopardcookie
Någon som vet vad den här busken heter?
gunsta
Växer den kraftigt? - vissnar den ner under vintern?


Jag skulle gissa på parkslide - eller någon 'släkting' - sök på nätet efter bilder och se om dom överensstämmer.
Leopardcookie
Ja den växer sig 2 meter hög under sommaren och vissnar på vintern. Ska kolla upp detta!
gunsta
Ja då är det säkert parkslide eller någon närstående art - parkslide har oftast en väldig kraft och växer rejält där den trivs. Vissa tycker nog att den är lite för 'mycket' smile.gif.
Huggorm
Ja, den är väldigt svår att bli kvitt om man så skulle vilja. Men den är ju häftig, den ger nästan djungelkänsla. Om jag minns rätt kan den inte sätt grobart frö i Sverige så den kan bara sprida sig med rotskott
Peztis
Så om man väljer att plantera den så bör man alltså försöka avgränsa rötterna? Går de djupt?

Det är ju en vacker växt och väcker mitt ha-begär!
jimvidar
Den utmärkta tidningen "Hemträdgården" skriver om denna växt i senaste numret. http://www.tradgard.org/medlem/hemtradgarden.html Enligt artikeln så ska rötterna gå en meter ned i jorden?
Sök på Fallopia bohemica eller Fallopia sachalinensis skulle tro att du har bohemica.
Ludvig Johansson
Ja i Hemträdgården förespråkar de att den bör ses som en invasiv art och att den bör utrotas. Kan verka rimligt med tanke på spridningsrisk men det är en vacker växt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon