littleego
Jag bor på sjunde våningen i ett åttavåningshus och har nu satt igång att odla för att plantera ut när vädret slutar tramsa runt. Jag har försöka hitta inlägg om andra balkongodlare som har balkong högt upp (det blir ju rätt blåsigt här uppe och dessutom är det söderläge så det blir rätt varmt och torrt) men har inte hittat något.

Säkert finns det odlare här på forumet som också bor högt upp som kan tipsa om bra växter och sätt att odla som passar just detta. Dessa funderingar har jag:

Jag vill sätta upp spalje på ena kortsidan, någon som har erfarenhet av detta? Tanken är att låta en klematis klättra på denna, kommer den klara av det blåsiga vädret? Borde jag fundera på att försöka vindtäcka spaljen på något sätt med tyg eller dylikt?

Jag vill gärna ha gott om mycket doftande blommor och har satt frön för luktärt, heliotrop, någon vit blomma jag ej minns vad den heter. tror ni dessa klarar höjden?

Ja, mer än så kan jag nog inte riktigt specificera ännu, men jag ska försöka lägga upp bilder här, så ni kan hjälpa med tips.

Tack på förhand!
Bassam
Hej

Enda problem som kan träffa dig, att du behöver vattna mycket, så behöver du vattna bra och undvika vatten går ner till grannarna, för min förslag om du kan plantera på självvattnande krukor, för att kan plantera vad som helst, och på på samma tiden undvika problem med din grannar.

H.Bassam
littleego
Tack för tips, @Bassam!

Har du tips på blommor som du tror skulle trivas (gärna doftande) också?
addo
Lavendel gillar soligt och blåsigt, och luktar jättegott.

Olika doftpelargoner som borde fungera bra.

Timjan kan du låta hänga ut över krukkanterna finns lite olika färger och former.

Har du ett hyfsat vindskyddat hörn och tillräckligt utrymme så tycker jag du ska testa Höst Silverax - 'brunette' den är skitsnygg och luktar otroligt gott när när den blommar (i månadsskiftet augusti/september).
Lottiss
Vi har också balkong i blåsigt söderläge och jag har provat mig fram hur många år som helst, det är jättesvårt att få något att trivas på vår balkong. Vi har sol från tidig morgon till sen kväll och växterna fullkomligt dukar under... Det som trivts alldeles utmärkt här är nerium, flitiga lisa, lyckliga lotta, tagetes, luktärt, blomman för dagen, dahlia och lejongap. Framförallt lejongap, flitiga lisa och dahlia blommade som tokiga. Och så smultron och jordgubbar förstås.... :-)
Bassam
Hej

Du fick bra förslag från mina kompisar, själv tycker jag mycket om pelargon
även om de har inte stark luktar, men de är fina, om bygde du bra skydd kan du plantera vad som helst, bara gå florist eller andra växter butiken och fråga, men har vi mycket duktiga kompisar i odla förrum.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon