kristina_t
hej,

Har läst någonstans att man ska klippa ner elefantgräset (miscanthus giganteus) på våren. Stämmer det ni som vet? Och varför?
Och när på våren-nu? (bor i Skåne)

tack på förhand!
Bengalow
Elefantgräset skall klippas efter det att frosten kan förväntas. Om du klipper nu och får regn och sedan frost, så kommer det regnet som samlats i de rörformiga stammarna att spränga sönder dessa, med röta som följd. Klipp aldríg innan det är garanterat frostfritt. När du klipper, gör som jag, använd en häcksax...snabbat och lätt, och inga sönderrivna handleder.
Miscantus
Köpte en liten behändig uppladdningsbar Multitrimmer på Jula i höstas när de reade dem.
Provade den idag o den är guld värd - aldrig mer onda händer efter vårklippning :-).
Synd bara att jag inte köpt en sån tidigare, för jag älskar gräs o har mååånga.
kristina_t
Aha-då förstår jag! tack! Får kika på väderpognosen då för att se vad som väntas i frostväg..
Tack för tips om klippverktyg-men mitt elefantgräs är ännu så litet att det bara är några pinnar så de ska jag nog orka med med sekatören-vi får se..


/kristina

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon