armaniel
Jag, som ändå kan väldigt lite om träd och vad som finns, undrar vad ni har i er trädgård smile.gif
Om ni vill får ni gärna skriva om i vilken zon ni bor, hur gammalt trädet är och sådär.
Ludvig Johansson
Jag bor i zon 4 och är lite av en trädfetischist. Ska jag välja ut ett enda träd så kan jag nämna vår purpurkatalpa Catalpa x erubescens som jag gillar mycket. Det fryser ned ganska rejält varje år så det kommer nog aldrig bli pampigt, men bladen blir ganska stora.[attachment=75956:IMG_2210.jpg]
Huggorm
Jag har skaffat några hektar mark och samlar på träd, så det skulle bli en lång lista. Favoriten av allt kanske ändå är mitt största manchuriska valnötsträd, de är helt fantastiska träd och det är inte mycket som är häftigare som går att odla i zon 3 som jag har.
Ludvig Johansson
Kejsarträd är också en favorit. Paulownia tomentosa är härdigast. Egentligen är det ett zon 1 träd men det är så roligt så jag måste odla det.

[attachment=75957:IMG_2185.jpg]

Ludvig Johansson
Gills bananträd? Kul att kolla igenom gamla foton. Arundo donax Italienskt rör i förgrunden. Bananen är en etiopisk banan Ensete ventricosum 'Maurelii'.
[attachment=75958:IMG_2208.jpg]
armaniel
Vad roligt att se, jag var kanske otydlig, givetvis får ni visa mer än ett träd från er trädgård smile.gif

Ludvig Johansson, catalpa alltså. Ett av de få träd jag faktiskt har lagt på minnet sedan tidigare och älskar. Roligt att se!!
Ludvig Johansson
[attachment=75961:IMG_2222.jpg]

Ledsen för otydlig bild. Katsura är ett fint träd för fuktig mark (bladen från höger). I norr kan det odlas i vanlig jord för att öka härdigheten.
jegi
CITAT (Ludvig Johansson @ 20-04-2013, 20:27) *
Jag bor i zon 4 och är lite av en trädfetischist. Ska jag välja ut ett enda träd så kan jag nämna vår purpurkatalpa Catalpa x erubescens som jag gillar mycket. Det fryser ned ganska rejält varje år så det kommer nog aldrig bli pampigt, men bladen blir ganska stora.[attachment=75956:IMG_2210.jpg]


Jag vet inte om jag har någon särskilt bra proviniens men min fryser bara ner marginellt eller inte alls, I början blev det mer men nu börjar det likna ett träd faktiskt. Å andra sidan får jag ju inte längre de där riktiga jättebladen. Det är en catalpa x erubescens från han i Karlskrona som jag tappat namnet på, men det är ingen purpurkatalpa.
I övrigt är nog den manchuriska valnöten något av en favorit här också. Vi får se om Loiko (härdig juglans regia) kan matcha framöver.
Ludvig Johansson
Ett tiotal mil norr om Stockholm har de ett extremt gynnsamt klimat! Allt klarar sig jättebra där förutsatt att man stoppar det bruna nedåt och det gröna ovan jord vid plantering. Tyvärr så har de en fånig dialekt!

Förlåt för tramset, kom att tänka på att man lägger till Purpurea på slutet av katalpanamnet. Mannen i Karlskrona heter Kent Egnér som i egnersvaxter.com. Oj var det reklam, så dumt det blev!

jegi
Men höllö! Hur äle mä la?
Det är väl mest katalpan som stuckit ut här. Exoterna har minskat i antal år för år och jag har väl varit lite dålig att fylla på. Geisten har väl lagt sig lite.

/Roine Blom i Furuvik
undine
CITAT (Ludvig Johansson @ 20-04-2013, 22:28) *
Gills bananträd? Kul att kolla igenom gamla foton. Arundo donax Italienskt rör i förgrunden. Bananen är en etiopisk banan Ensete ventricosum 'Maurelii'.


Wow, bananträd!? Kan man ha det här i Sverige? Jag antar du inte tar in den på vintern wink.gif
Vad fräckt, hur fungerar det? Får den frukt?
Huggorm
CITAT (undine @ 27-04-2013, 19:41) *
Wow, bananträd!? Kan man ha det här i Sverige? Jag antar du inte tar in den på vintern wink.gif
Vad fräckt, hur fungerar det? Får den frukt?

Man får ha dem i ett uppvärmt växthus så överlever de och får frukt
Ludvig Johansson
Jag har inte fått frukt på mina bananer. Men det ska bli bättring där med mitt nya växthus. För mig är de underbara sommarblommor. Däremot har odlare fått bananer på friland i Sverige i zon 1. För att det ska hända måste stammen övervintra och det kräver rejält skydd och milda vintrar.

Musa sikkimensis på bilden.

malarmaster
CITAT (Huggorm @ 20-04-2013, 21:12) *
Jag har skaffat några hektar mark och samlar på träd, så det skulle bli en lång lista. Favoriten av allt kanske ändå är mitt största manchuriska valnötsträd, de är helt fantastiska träd och det är inte mycket som är häftigare som går att odla i zon 3 som jag har.

huggis,har du vingnöt? blir rejält stort o pampigt.
f.ö har jag en massa träd då jag är samlare men nu är det fullt! de blir ju stora med åren.
favoriterna är lönnar,rönnar,björkar samt udda träd som knappt är härdiga i min zon 3/4. ligger precis på gränsen.
träd som bör finnas i en trädgård tycker jag är acer griseum,ulmus "jaqueline hillier",prunus mackii,
japanskt körsbär (finns många sorter,för den fantastiska blommningen),sydbok.
annars finns här över 200 vedartade växter men som sagt,kommer något nytt får något gammalt flytta på sig.
idag skall jag fira min brors 50 årsdag. jag skall presentera honom en guldhassel,självuppdragen.
placerad i full sol blir bladverket guldglänsande,helt makalöst.den gulbladiga flädern kan också få den det
effekten i stark sol.
det jag är nyfiken på i år är vinterskadorna,har min betula shiloh splash överlevt?flera rhododendron ser också miserabla ut med bruna blad och mina azaleor ser helt intorkade ut. Ulf
Ludvig Johansson
Sydbok har jag haft svårt att få att trivas här i zon 4. Finns det någon härdigare kultivar du kan rekommendera?
Huggorm
CITAT (malarmaster @ 01-05-2013, 08:38) *
huggis,har du vingnöt? blir rejält stort o pampigt.

Har beställt tre stycken pterocarya stenoptera som inte levererats ännu. Jag vet inte hur stor skillnad det blir mellan de olika sorterna, men jag hoppas de här kinesiska blir lika häftiga som de vanliga kaukasiska p. fraxinifolia. Vingnöt är träd jag försökt få tag på länge, men det har aldrig riktigt passat.

Sydbok har jag inte heller provat, men det fanns helt fantastiska skogar av sådana på Nya Zeeland när jag var där. Men den enda sorten som klarar sig i Sverige är väll den småvuxna, buskiga från Eldslandet?
malarmaster
CITAT (Huggorm @ 01-05-2013, 09:23) *
Har beställt tre stycken pterocarya stenoptera som inte levererats ännu. Jag vet inte hur stor skillnad det blir mellan de olika sorterna, men jag hoppas de här kinesiska blir lika häftiga som de vanliga kaukasiska p. fraxinifolia. Vingnöt är träd jag försökt få tag på länge, men det har aldrig riktigt passat.

Sydbok har jag inte heller provat, men det fanns helt fantastiska skogar av sådana på Nya Zeeland när jag var där. Men den enda sorten som klarar sig i Sverige är väll den småvuxna, buskiga från Eldslandet?

så liten tycker jag inte den blir i sverige,min är uppe på 4 meter o jag har sett ett ex i zon 4 på 5 m.
men det är ett vackert bladverk o snygg bark.
vingnöt finns ett gammalt ex i kalmar stadspark.de kräver rejält utrymme då de brer ut grenarna.
oerhört pampiga träd.
avseende sydbok var jag också tveksam på om den skulle klara zonen men sätter man den vindskyddad o i varmt läge bör det inte vara några problem.just vinden är annars en faktor som folk glömmer.vintertid kyler den rejält.känsliga träd o buskar bör aldrig planteras i öppna lägen utan skydd av hus,andra större träd,staket m.m bör utnyttjas.
några mer härdiga kultivarer har jag inte sett,importen till sverige är dessvärre dålig på vedartat och det finns få riktiga plantskolor kvar. Ulf
Ludvig Johansson
Som sagt, mina sydbokar har inte kommit till sin rätt, men det är förstås rätt kallt här och allt kan väl inte funka. Får se om jag ids göra en sandbädd och odla den i.

Vanlig vingnöt trivs bra och växer på fint. En släkting Carya cordiformis funkar också liksom Juglans mandchurica, Juglans ailantihfolia och Juglans regia. För tidigt att säga om nötterna blir bra eller ej.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon