Jacaranda
Hej!

Jag har ett träd som jag har planterat om i större kruka. Vid omplantering valde jag att plantera det djupare så att i princip endast 5 cm av dryga 10 sticker upp ur jorden. Min fråga är ifall detta påverkar trädet/växten? Om det ändrar förutsättningarna för dess utväxt/uppväxt osv.

Är det generellt skadligt för växter att placera en del av själva stammen/stjälken under jorden istället för att koncentrera detta till rötterna?

Tack
Huggorm
Det kan vara skadligt, barken kan ruttna om den är under jord. Men en del småplantor verkar inte bry sig utan skjuter bara glatt nya rötter från stammen om man gör så. Jag tror det är värre på gamla träd med riktigt tjock bark.
Jacaranda
Tack för ditt svar Huggorm, då vet jag hur det ligger till. Jag får se om jag gör om det.
Bassam
Hej

Undvika att en del av stjälk lägga under mark, för att de ska ruttna, men med häckar kan man göra, på grund att de ger rötter från den här området, plus att det är mycket fint när bara grenar över marken.

Lycka till

H.Bassam
Jacaranda
Jag tackar även för ditt svar, H.Bassam.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon