Full version: fula idegranar.
vanjalarsa
Kan någon ge mig ett råd. Jag har flera idegranar som har blivit fula och gula efter vintern. Jag vet att man kan klippa idegran. Men tror ni att det hjälper. Hela buskarna är inte gula men ganska många grenar.
Jag kan kanske klippa dem ganska hårt ? Kanske det kommer nya fina skott?
En till fråga...Läste nånstans att det är lätt att sticklingsföröka Buskrosling. HUr gör man ? Och när?
Jättetacksam för svar och råd !
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
CillaM
Om inte hela träden än har blivit helt gula så avvakta till senare. Men jag tror faktiskt att du får ta ner dom sad.gif Det har varit en helvetes vårvinter o överallt där jag åker i samhällena sr jag samma sak. Bruna gula enar, krypenar, döda rosor mm mm
Peztis
Min idegran var förra året översållad med gula barr och jag var lite orolig, tror jag t o m skrev en tråd om det här på Odla.

I alla fall, de gula barren rasade av och sedan blev den lika fin och grön som alltid med många nya skott och vackra bär på hösten.

Så gör inget ännu, det är mitt råd.

Time flies... det var visst två år sedan! Här är min tråd.
vanjalarsa
Tack för era svar!
Jag hoppas och avvaktar..
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
josohl
Jag tycker det ser ut som idegranarna klarat sig mycket bättre än allt annat här på västkusten denna hemska vår-vinter! Mina har bara lite gula barr, medan enen är helt död. Samma hos många grannar i närheten, även hos de som har idegran och en bredvid varandra (dvs samma läge) så har idegranen klarat sig bra och enen är helt brun.

Jag tror också det bästa är att vänta lite. De repar sig själva. Skall du klippa bort alla småbruna kvistar har du att göra... (Så är det i alla fall hos mig.)
Whiskuchi
Det har varit en svår vinter för dem (kanske särskilt eftersom jag inte täckte mot solen), fem krypenar strök med här och dessutom är det riktigt fult på tre små rhododendron men de är åtminstone inte helt döda som jag misstänker enarna är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon