Cadillacman

???

Eva 33c
Jag tror det är kermesbär. Phytolacca acinos är den vanligaste tror jag, det finns en P americana också.
Klint
Hej Cadillac man och välkommen till odla! Kul med nån som har ett bilintresserade för jag antar att du har det. Hade ju varit kul om växten är en Phytolacca Americana !
gunsta
Hej Cadillacman smile.gif hjärtligt välkommen till Odlas forum - jag tror också att det är kermesbär.
Cadillacman
Tack för era svar, nu har vi koll på läget.. Då är det iallafall inte något ogräs smile.gif
Bengalow
Kermesbär odlas inte, och du kan knappast köpa det i handelsträdgården. Fåglarna äter bären, och så sprids fröna med deras avföring. Jag kallar det ogräs, och rycker det så fort jag ser det. Det är oerhört snabbväxande, och tar all näring från andra odlade örter runt omkring samt skuggar effektivt för andra växter... men ganska prydligt ändå. Kan bli uppåt 1½ m i bra läge...
Huggorm
En växt jag inte hört talas om för. Vissnar den ner till marken på hösten?
Eva i Skåne
Ja, den vissnar ner.
Jag tror den kommer med fåglarna. Har haft den minst två gånger. Den bara dyker upp och återkommer några år för att sedan vara borta.
Huggorm
Jag slog upp den nu, och den är ju i samma familj som ombu, trädet som huvudpersonerna i en av Jules Vernes böcker räddade sig upp i under en översvämning på Pampas
Alexander-VG-zon3
Det är bara Phytolacca americana - Amerikanskt kermesbär som är härdig i sverige, för att få exakt art får man kolla på bären som kommer sen. Den amerikanska har runda bär medan vanlig (ettårig/känslig perenn) har ribbade bär.
Eva 33c
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 22-05-2013, 19:47) *
Det är bara Phytolacca americana - Amerikanskt kermesbär som är härdig i sverige, för att få exakt art får man kolla på bären som kommer sen. Den amerikanska har runda bär medan vanlig (ettårig/känslig perenn) har ribbade bär.

Och jag läste precis tvärtom angående härdighet!
Så nu vet jag inte vad jag ska tro, för jag anser er båda vara kunniga och pålästa...
Cadillacman
Grävde upp monstret igår, växer värre än ogräs ny skott överallt.. Så nu får jag nog kämpa hela sommaren för att hålla detta borta. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon