Full version: Ensidigt mullbär
Torun
I höstas köpte vi ett litet mullbärsträd - illinois everbearing - på kruka i Danmark. På försäljarens inrådan har det övervintrat i krukan. Vi placerade det hos en handelsträdgård för att inte ta livet av det. När vi hämtade trädet, tidigt i maj, hade det redan stora gröna grenar med stora blad på den ensamma stammen. (Det liknar inte alls mitt gamla mulleträd, utan har långa, rangliga grenar med stora, ganska tunna blad.) Men alla grenar växer på ena sidan av stammen. Bara en pekade åt andra hållet och den knäcktes av blåsten under avhärdningen. Vi ska plantera trädet nu och jag funderar över hur jag ska få trädet att växa sig starkt och balanserat:
1. Kan man hjälpa trädet att skicka ut grenar på den grenlösa sidan sidan?
2. Hjälper det att rikta den grenlösa sidan mot något visst väderstreck vid planteringen?
3. Hur får man trädet att växa på höjden? Stammen är ju avskuren drygt en meter upp. Kan jag beskära, t ex någon av de översta grenarna, så att det växer uppåt och bildar en krona?

Mycket tacksam för goda råd!
jegi
Du kan inte göra så mycket nu utan låt det vara så rättar de till detta själv på sikt. Vid planteringen kan du dock vända gröna sidan mot norr så söker den sig med bladmassan mot söder (fototropism).
Tog hem en likadan själv ifjol från Danmark som jag dock tycks ha tagit livet av i vinter. Lycka till med din.
Torun
CITAT (jegi @ 29-05-2013, 22:33) *
Du kan inte göra så mycket nu utan låt det vara så rättar de till detta själv på sikt. Vid planteringen kan du dock vända gröna sidan mot norr så söker den sig med bladmassan mot söder (fototropism).
Tog hem en likadan själv ifjol från Danmark som jag dock tycks ha tagit livet av i vinter. Lycka till med din.


Tack! Så bra att det kan rätta till sig. Och så synd att din inte klarade sig. Är det i Gävle du planterade den? Jag befinner mig i Kalmar som ska vara zon 1, men vi har haft några kalla vintrar som knäckt en del annat i trädgården.

Vet du/någon annan hur man gör för att få den att växa på höjden när stammen är kapad? Kan jag klippa översta grenen och hoppas att det börjar växa uppåt från den? Hur nära stammen ska jag i så fall klippa?

Ursäkta om frågorna är korkade, men har aldrig köpt ett träd som ser ut på detta vis tidigare... Mina tidigare träd har anlänt med krona och många grenar, redo att växa av sig själva... smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon