tommmyboy
Hej.

Jag har 1000 frön för att odla kejsarträd.
Jag har last att man kan odla dem I Florida, som har ett tropiskt klimat. Men man kan även odla det I Södra Sverige.... Jag vill veta om trädet behöver kyla (minusgrader) eller räcker det med en kyligare torr period på circa 15-25+ grader?

Jag håller på att odla dem i Thailand. Det växer smile.gif

Tommy
Alexander-VG-zon3
Man kan odla växter även på andra hållet dvs varmare än vad dom egentligen klarar av/trivs med. Och kan då bete sig på olika vis antingen växa väldigt snabbt och sedan tyna bort eller kanske försöka föröka sig väldigt mycket. Sedan har inte hela florida tropiskt klimat och knappt inte ens södra delen kan räkna till ''hel'' tropiskt då det även i sydligaste florida vissa år kan bli kyliga nätter (dock ej frost så vanligt).

Bäst är väl att försöka efterlikna där den växer vilt och där blir det kallt på vintern med årstider. Här hittade jag en karta där man kan se vart den växer som vild och odlad nu kanske inte kartan är så himla i detalj och alla platser är nog inte med men ger ändå en fingervisning. http://www.discoverlife.org/nh/maps/Planta...a_tomentosa.jpg

Dock kan du ju inte ändra vintern som råder i Thailand så se det som ett experiment och se hur länge dom trivs och klarar sig.
Östh
Spännande tråd att följa. Har fn en riktigt liten planta vid liv. Otaliga frön har såtts de senaste åren men de har tyvärr aldrig grott/överlevt :-(
Suomi
Hejsan!

Jag bor i Skåne och planterade i mitten av mars 35-40 kejsarfrön. Dom grodde efter 2v. Nu har jag 35 plantor som snart skall planteras ut. Jag kan gärna sälja några om någon är intresserad.

Med vänlig hälsning Teresa
kangas
Ja, Suomi, jag skulle gärna vilja köpa! :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon