Full version: Barken har spruckit
Annie Sun
Mitt ca 5åriga äppelträd har jag upptäckt en ganska stor spricka i barken på. Den är längstgående med huvudstammen och va 7-8cm lång. Hela barken är uppsprucken där och barken har lossnat sig från stammen en bit runtomkring kan jag känna. Det är luft innanför och mjukt. Trädet ser friskt ut och blommar förfullt. Vad kan det vara? Kommer det sakta gå mot sin död el kan det återhämta sig? Skadedjur?

Så här ser det ut![attachment=76692:image.jpg]
Huggorm
En närbild på skadan hade hjälpt, kanske med extra ljus på så man ser hur illa det är
jegi
Ingen expert men ser ju också att skadan inte ser färsk ut, man ser att det har börjat valla över innanför skadan och det är ju bra. Ser också ut att vara en en annan spricka längre ned?
Ser ut att vara en knick på grenen, kan det vara så att den varit nedböjd hårt (av snö?) och därför spruckit. Ser ut att vara en mekanisk skada i varje fall. Tror det hämtar sig om grenen känns stabil.
Annie Sun
CITAT (jegi @ 03-06-2013, 00:46) *
Ingen expert men ser ju också att skadan inte ser färsk ut, man ser att det har börjat valla över innanför skadan och det är ju bra. Ser också ut att vara en en annan spricka längre ned?
Ser ut att vara en knick på grenen, kan det vara så att den varit nedböjd hårt (av snö?) och därför spruckit. Ser ut att vara en mekanisk skada i varje fall. Tror det hämtar sig om grenen känns stabil.

Det konstiga är att det är ingen gren utan på själva stammen, så det kan inte vara pga nedtyngd av snö. Och det är därför jag är orolig också, ifall trädet tål detta.?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon