Mindraid
Hej
Jag har problem med min häck. Jag tror den håller på att dö på vissa ställen.
Är det någon som vet vad det är för typ av häck?
Häcken sträcker sig runt halva tomten och är lång. Vissa ställen som ser död ut kan vara upp mot 2m lång.
Jag hoppas någon kommer med lite sköna tips och råd:)

Jag har klippt häcken varje år förutom förra året.

Bild1 och 2 var grön förra året men ser den riktigt risig ut. Vissa delar av häcken ser grön och stor ut så det är väl dags att klippa den delen iallafall.
Bild3 vet jag är död då den inte blev grön förra året.


/M

[attachment=76712:Bild1.jpg]
[attachment=76713:Bild2.jpg]
[attachment=76714:Bild3.jpg]
Anders zon 1
Tycker det ser ut som liguster. Var bor du? Liguster är lite känslig så kallare än zon 4 funkar nog dåligt. Kan kanske rent av vara lite kinkigt redan där. Det har ju varit flera besvärliga vintrar på senare år så det kan vara en orsak. Har för mig att det finns någon sjuka också som går på liguster men minns inte riktig hur det är med det. Häcken kan stå olämpligt också, t ex för dåligt dränerat. Men det går inte att avgöra från bilderna.
Bassam
Hej
Den här året vinter var långt, så förlorar många sina växter.
H.Bassam
Mindraid
Hej
Ja jag misstänker att det kan ha varit både den långa vintern och den blöta våren.
Jag bor i Södermanland.

/M
Anders zon 1
Ok! Klimatet i inre Sörmland är ganska kärvt, åtminstone på utsatta platser, så det kan kanske vara kyla som är problemet. Tror inte att det är blöta under årets vår som är problemet. Så blött har det väl inte varit? Dessutom tror jag inte att dräneringsproblem visar sig så snabbt, snarare är det ett problem på sikt med försvagade plantor som blir sjuka och inte växer (om inte plantorna står i vatten och drunknar naturligtvis). Men vad jag förstår så har ju din häck mått dåligt i flera år? Tror att du gör bäst i att byta ut häcken mot en annan växt. Måbär är t ex ett väldigt tåligt alternativ om det är ett besvärligt läge. Den klarar det mesta och kan formas som man vill.
Mindraid
Hej
Tack för era svar.
Det är bara typ en del av häcken på ca 1,5 som jag tror dog redan förr-förra året.
Hela min gård ligger i en svacka så min tomt kan ibland vara väldigt blöt om våren

Nu funderar jag på Thuja...grönt året om och jag tror de är tåligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon