Full version: Sjuk buske
bonaero
Mina buskar (någon typ av try tror jag) har drabbats av bruna blad som skrumpnad ihop. Hela busken är inte drabbad men det blir mer och mer. Jag tog ett kort på hur bladen blir och ett annat på en insekt jag hittade i busken. Den kanske inte har något med detta att göra. Kan den vara någon svampsjukdom? Vad borde jag göra för att bli av med detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker inte det ser ut som någon sjukdom, ser mera ut som någon stickande och sugande insekt har provsmakat på dina buskar ofta blir celler skadade då + enzymer i insektens saliv kan också göra bladen deformerade det är inget som skadar växten nämnvärt och det är inget man brukar behöva åtgärda.
Bassam
Hej
För säkerhets skull kan du ta bort skadad delar.
H.Bassam
Anna-Karin Lundberg
Rulla ut de ihopsnurrade bladen och se om det inte sitter ohyra där inne. De suger växtsaft och förstör bladen.
bonaero
Jag ser ingen insekt på bladens baksida. Det är endast brunt och något lite pulveraktigt. Jag tog en bild av det.

Jag har även en annan buske som har något annat problem. Men dess blad blir gula. Jag tog en bild av det också.
Båda buskarna hade samma symptom ifjol. Jag tog bort de värsta kvistarna men brydde mig inte så mycket. Men iom att det upprepas i år tänkte jag att det är bäst att göra något åt saken. Är det någon som har en aning om vad detta kan vara?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon