trädgårdsnjutan
Nu ska jag för tredje gången i år tömma min lilla damm, 2 x 1 m, på allt vatten. Jag får in jord och dammbotten blir alldeles röd. Jag har kraftig lerjord i min trädgård. Det är inte mycket jord men den är alldeles röd, knallröd. Jag trodde jag hade klurat ut var min jord läckte in när det regnade men det var tydligen på fel ställe... Är det någon som har något tips. Jag har gjort mina kanter högre men inte så höga för då ser det ju inte naturligt ut. Jag har dammduk med stenar runt omkring så man inte ser dammduken så mycket. Jag trodde att det här med damm var enkelt men oj vad jag tog fel. Tycker det är jättesvårt att få det snyggt. Har gjort ett vattenfall av stenar men det ska jag nog ta bort. Har en stor zinkvattenkanna som jag nog ska använda, tänkte det kunde komma vatten ur den och rinna ner i dammen, allt för att minska risken av få jord i den. Vad har ni i botten på era dammar? Har tänkt ha sjösten men den är ju dyr så jag köper en påse varje gång jag är och handlar, till slut har jag nog så det räcker. Runt kanterna, vad har ni där?? Tycker att mattan med påklistrad sten sig lite onaturlig ut.
kerstin z5-6
En liten damm är knepigare än en stor att få ordning på.
Hur vill du att botten ska se ut? klart vatten så man ser sjöstenen ? Det tror jag är ett svårt projekt i var damm. Botten hos mej 8x4 meter damm är täckt av sand + ett av naturen bildat slam och humuslager vari näckrosona har sina rötter. En damm lägre än omgivande jordyta får alltid ett visst inslapp efter regn.

Vattenbyte tjänar väldigt till du vill ha klart vatten.Det är en process om tar tid innan en biologisk balans mellan växter som tar upp näring, blad som skuggar ytan mm har kommit i samklang med varandra.
Mony
Vattenmusslor är mycket bra för rengöring i dammar. Jag har ca 7 st i min lite större damm som har fiskar, pump och litet vattenfall och min pappa har 3 st i sin lilla med grodor utan cirkulation ca 2'2 meter och 40 cm djup. Vattenmusslor kan man köpa på Zoo affärer och dyl.

Botten blir med tiden lite lerig, geggig och smutsig. Har du sand eller sten i botten kommer de också bli leriga och smutsiga så med tiden kommer du nog inte heller se dem. Jag brukar rensa det värsta tidigt på våren med händerna eller en liten spade.

Jag hade också problem med mycket alger i början och fick då rådet att ta vatten från något ställe som hade bra balans. Jag tog en dunk med vatten från ett märgelhål (djupt hål där bönder slänger sina stenar och som brukar vara vattenfyllt) och sen hällde jag det i min egen damm. Det hjälpte mig att få bra balans i vattnet.

Små dammar är mer jobb än stora då det är svårt att få balans i så lite vatten. Har du inte fiskar så kan du väl helt sonika byta ut allting och skrubba?

Vad gäller kanterna är penningblad en bra växt som kryper över kanten och döljer.
http://mony71.blogspot.se/search/label/Min...dg%C3%A5rdsdamm

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon