*Charlotta*
Hej,
Idag såg jag de första klumparna med trådalger, så tråkigt!
Hur gör ni andra för att slippa detta elände?

Hjälp!
Anna-Karin Lundberg
Trådalger kommer när det finns näring i vattnet. Har du ordentligt filter och bra balans/nedbrytning i dammen? Här är en sida med algtips och råd om behandling, jag känner artikelförfattaren och han är seriös: http://www.123minsida.se/lundquist/14374239

Jag har några koi och hänger på koi-forum, där diskuteras ofta trådalger och svävalger, men man är skeptisk till att använda för mycket kemikalier eftersom man är rädd om fisken. Gör man inget riskerar man att hela dammen blir grön, det handlar om balans i näringen och nedbrytingen.
Mony
Jag tar upp de med händerna eller en kratta. Snurrar upp trådarna liksom.

Det blev också mycket mindre alger när när jag lade i vattenmusslor i dammen.

Ett annat tips jag har läst om är att lägga i halm. Googla på det smile.gif
*Charlotta*
Jippie! smiley_small_hug.gif

Jag la i ytterst lite zinkoxid och alla trådalger försvann. Alla växter mår prima och mina fiskar och salamandrar lika så.
Monarda
Törs man använda zinkoxid om katterna dricker ur dammen?
ogräset
Hejsan!
Hade trådalger för några år sedan, då tog jag en jutesäck som jag fyllde med halm placerade den sedan i dammen. Tog lite tid innan den sjönk, först hände ingenting men efter ca en vecka så var algerna borta.
Nu har jag lyckligtvis sluppit dessa alger, har även musslor i dammen.
Hoppas att du får bort dem...
Birgitta tummenupp.gif

4.jpg

roffen2
Hej,

jag hittade en borste som fungerar väldigt bra. Inte så billig, men hög kvalitet. Snurrar man den mot algerna så följer de med. Hozelocks web-shop:

http://webshop.hozelock.se/sv/damm/rengoring-av-damm/

Roffe
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon