pgarm
Hej!
Jag har två äppelträd som är angripna av någon slags larv. Larverna börjar äta på bladen direkt på våren då träden börjar bli gröna. De blad där larverna äter blir hoprullade med en liten larv inuti. Larverna äter även på blommorna som blir förstörda, vilket naturligtvis får som följd att det inte blir någon frukt. Nu, 2013, är det tredje säsongen som jag haft träden i min trädgård och sorterna är Aroma och Cox´s Orange. Larverna har käkat på träden alla tre säsonger som jag haft träden. Som synes på bilderna så är träden ganska hårt angripna och inte alls så frodiga som de på våren ser ut att kunna bli.

Satte limring på träden i höstas men missade att dessa skulle bytas under vintern. Har larverna klarat sig pga min miss eller är det inte rätt bekämpningsmetod?

Hur blir jag av med larverna så att min familj äntligen kan få äta egenodlade äpplen?
MVH Peter

[attachment=76788:IMG_1005...llodlanu.jpg]
[attachment=76787:IMG_1007...llodlanu.jpg]
[attachment=76786:IMG_1008...llodlanu.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Ser ut som frostfjäril just nu är det väl bara att skaka och döda de som trillar ner. Frostfjärilen bekämpas på sensommar-tidig höst, det är mot frostfjärilen man sätter limringar om stammen på trädet. Frostfjärilshonan har inga vingar och hon kläcks ur sin puppa efter första frostnatten på hösten hon ålar sig uppför stammen för att lägga sina ägg, finns det en limring fastnar hon där.
pgarm
Tack! Då fortsätter jag med färska limringar under hela året. /Peter
Åsa, mälardalen zon 2
Du kanske satte upp limringen för sent förra hösten en första frostnatt kan ju komma tidigt på vissa håll.

Limringen behöver inte bytas på vintern den ska tas bort, man behöver inte ha limring hela året. Sätt upp limringen strax innan det blir frost så limmet är färskt när frostfjärilshonan kläcks. Mot frostfjäril behöver man inte ha limring på trädet under mer än ett par månader på hösten.
gunsta
En fråga - doftar larverna 'gott' när man krossar dom - nästan lite åt citrus-hållet?
jimvidar
Själv använder jag pyretrin TEX den här sorten. http://www.horto.se/weibulls_stoppar_ohyra_50_ml , det utvinns ur krysantemum och är effektivt mot alla skadedjur på växter. Jag använder en gammal fönstersprayflaska och blandar lösningen i, det ska inte droppa om trädet när du har sprutat färdigt, torr väderlek och vindstilla är enklast
Läs mer om produkten i länken
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtsky...-4/VSN78-4C.HTM
Annat recept är såpa och T-röd. Dos: 0,5 dl såpa + 1 msk T-röd per liter vatten, använd lösningen generöst och ofta. Här krävs en ordentlig 10 lit spruta
Annie Sun
Jag brukar ligga i på våren/tidiga sommaren och mosa alla larver, som ju ligger i de hoprullade bladen. Är jag aktiv då så avtar larverna ganska snart och äpplena blir helr fria från äckliga gångar och skador! Funkar jättebra, men mina äppelträd är små än så det är ju lätt att nå då.
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Annie Sun @ 29-06-2013, 00:07) *
Jag brukar ligga i på våren/tidiga sommaren och mosa alla larver, som ju ligger i de hoprullade bladen. Är jag aktiv då så avtar larverna ganska snart och äpplena blir helr fria från äckliga gångar och skador! Funkar jättebra, men mina äppelträd är små än så det är ju lätt att nå då.



Tror du har äppelvecklare och inte frostfjäril för de rullar inte in sig i bladen och de gör inte gångar i frukten.
Annie Sun
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-06-2013, 05:22) *
Tror du har äppelvecklare och inte frostfjäril för de rullar inte in sig i bladen och de gör inte gångar i frukten.

Ja så är det nog. Men tänkte bara ge tipset att ligga i och mosa i början så tar dom slut efter ett tag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon