Sara i Norrland
Jag har fått hål i bladen på mitt nyplanterade plommonträd Victoria Pixy. Ser inga skadedjur och förstår inte vad det är. Vissa blad har även börjat rulla ihop sig något. Bifogar bild på hur det ser ut. Tacksam för svar från en som är helt ny på allt vad odling heter men nyfiken på att lära![attachment=76831:image.jpg]
Huggorm
Något skadedjur är det, men det kan hända att det gömmer sig under dagarna
Sara i Norrland
Är det bara att gilla läget och hoppas att mitt lilla träd repar sig till nästa år? Har noterat några myror som vandrar omkring på trädet.
johan1983
Mitt körsbärsträd ser ut så, de bladen som har rullat ihop sig... jag rullade upp dom och det satt fullt med svarta små skalbaggar under dom. Kanske svarta bladlöss, dom hade i alla fall ett väldigt starkt färgämne i sig.

Plockade bladen och brände dom under rituella former. Jag tror att dom är utrotade
jimvidar
Själv använder jag pyretrin TEX den här http://www.horto.se/weibulls_stoppar_ohyra_50_ml , det utvinns ur krysantemum och är effektivt mot alla skadedjur på växter. Jag använder en gammal fönstersprayflaska och blandar lösningen i, det ska inte droppa om trädet när du har sprutat färdigt, torr väderlek och vindstilla är enklast
Läs mer om produkten i länken
http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/vaxtsky...-4/VSN78-4C.HTM
Sara i Norrland
Min sambo tycker jag är knäpp, men jag var uppe tidig morgon 4.30 för att se om jag kunde hitta några skadedjur. Ingenting! De svarta lössen har jag sett ett tidigare år på en annan växt, men detta är inte alls samma sak.
johan1983
CITAT (Sara i Norrland @ 10-06-2013, 20:28) *
Min sambo tycker jag är knäpp, men jag var uppe tidig morgon 4.30 för att se om jag kunde hitta några skadedjur. Ingenting! De svarta lössen har jag sett ett tidigare år på en annan växt, men detta är inte alls samma sak.


Koppla av och bry dig inte om det. Löven ramlar ändå till hösten, låt dom äta på dom
Jag tror inte att det påverkar trädets livskraft eller frukt.

Mina små svarta däremot, kontentan blev att grenarna toppades eftersom dom satt längst ut. Men det skulle jag nog gjort ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon