Full version: Namn på buske?
Ingela.N.
Fick denna lilla stickling/planta av min granne innan ikväll.. Och nu när jag skulle plantera den så har jag glömt namnet.. duh.gif
Den har liksom blålilla eller om det var lilla blommor.. Minnet är kort *suck*
hattstugan

Ser ut som en Doktor Westerlunds Blomma! Dvs Doftpelargon!
Ingela.N.
Nja, ja det ringer ingen klocka när jag googlar det namnet.. Och bilderna som visas stämmer inte med min lilla sak..
Hon sa att hon hade plockat den nere på Österlen området..
kerstin z5-6
Nja för mej ser det ut som en typisk näva .. sort vet jag inte innan den blommar. Ingen buske utan en perenn.
CillaM
Tycker också det ser ut som en näva, att ha utomhus alltså
Ingela.N.
Aha ok, ska googla det och se om någon av blommorna ser bekanta ut..

Vågar man ha den i stor kruka så här i början? Då vi ska byta ut jorden i den ena rabatten.. Jorden är jättekass.. Finns tydligen ingen näring i den alls.. Och i den andra rabbaten är det fulla av tomatplanter, jordgubbar. gräslök och annat..
kerstin z5-6
Ja nävor tål allt! har den rötter? och om du vill kan krukan vara av mindre sort ..
Ingela.N.
Ahh va bra.. Jodå där va en lång rot med lite så extra tunna på.. Så nog räcker det? Ja krukan jag tog nu var en vanlig innerkruka i plast, diameter mellan 10-15 cm..
kerstin z5-6
Blir bra där kan du ha den medan du fixar rabatterna smile.gif
Ingela.N.
Ahh vad bra.. smile.gif
CillaM
och du behöver bara fylla på med ny jord, eller kogödsel, inte byta ut! Jord blir aldrig kass, bara näringsfattig ifall inget nytt kommer på.
Ingela.N.
Jaså ok.. Nått fel är där med den iaf.. Då blir torr hur lätt som helst.. Jag kan i stort sett vattna hur mycket som helst.. Den blir snustorr på max 1 timme.. Och så är det inte i den andra rabbaten.. :/
CillaM
CITAT (Ingela.N. @ 12-06-2013, 23:15) *
Jaså ok.. Nått fel är där med den iaf.. Då blir torr hur lätt som helst.. Jag kan i stort sett vattna hur mycket som helst.. Den blir snustorr på max 1 timme.. Och så är det inte i den andra rabbaten.. :/



Kan tänka mig att det är stora sprängsten som ligger, eller annat som dränerar bra, under o att vattnet försvinner rätt ner mellan dom. Har samma problem på min altan o där försvinner min jord också om jag inte fyller på med nytt.
Ingela.N.
Ok.. Ja jag har fått reda på att allt är byggt på berggrund.. Så jag skulle tro att det är det som är problemet.. Här finns gott om sten i olika storlekar.. Jisses.. Fast här försvinner inte jorden, den bara torkar ut nästan fortare än vad jag hinner vattna.. Tur att det är bara ena rabbaten som gör det..
Anna-Karin Lundberg
Min spontana reaktion är blodnäva, men det finns massor av olika nävor.
Själv har jag alltid sett näva som ett "ogräs" - tills helt nyligt då jag insett vilka vackra, tåliga och tacksamma växter de är! Hur kan man ha så fel om en växt så länge? Jag har en rufsig naturträdgård och nu är den full med lila nävor, gula smörblommor, vita hundkex, blåa aklejor och röd jättevallmo. Det är vilt och vackert, sprakande av färger. Jag kommer ta hit fler olika nävor!
kerstin z5-6
Du får jordförbättra med det som redan sagts och försöka arbeta med naturen i den rabatten dvs sätta torktåliga solälskande växter som inte vill ha det för blött.
oliv
(hamnat i fel tråd)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon