koloni-lena
Hej!
Är det nån som vet om man kan flytta på en minst 20 år gammal rhododendron? Hur ska man göra i så fall?

Mycket tacksam för hjälp,
Lena
Anna-C
Jodå, visst kan du flytta på den. Måste man, så måste man... smile.gif

Jag flyttade en lika gammal, rejält stor rodde för 2 år sedan och gjorde så här:
- förberedde nya planteringsplatsen med 'rätt jord' å så
- klippte in/ner rodden en ganska rejäl bit (den var över 2m hög och minst 3m bred)
- grävde upp rotsystemet med så mycket rötter som möjligt intakta
- drog över hela klumpen på en utbredd presenning och sen var vi tre st som släpade iväg det hela till nya platsen och planterade.

Detta gjorde vi i början på augusti, så vi hade haft årets blomning. Nästa års blomning försvann förstås eftersom vi klippte ner den. I år har den några knoppar men inte så många - däremot var tillväxten mycket bra förra sommaren.

Kom bara ihåg att VATTNA många ggr efter flytten!
Blomstermia
Hej, Jag har också flyttat på en Rhododendron. Två gånger faktiskt. GJorde bara som så att jag grävde ut så mycket som möjligt runt omkring busken och släpade/drog den sedan till rätt ställe där jag grävt en djup håla. Vattning och lite mer jord. Den verkade inte ha tagit skada alls, och växer fortfarande så det knakar.
Den andra busken som jag flyttade var betydligt mindre, ca 2 m hög och 1,5 i diameter. Av misstag så grävde en grävmaskinist upp busken och den blev "slängd åt sidan". Men jag släpade iväg den till ett nytt ställe där jag planterade den. Den blev lite tilltufsad men blommade ändå den sommaren.
Madeleine1
Jag hittade min lilla rhododendron på en soptipp. Den stod högst upp på en skräphög och blommade med en blomma och en bar liten jordklump som fot. Han fick följa med hem till mig, jag grävde helt sonika en grop i gräsmattan och fyllde igen runt växten med samma jord. I år är den full av knoppar och har en hel del blad. Kan tänkas att det blir något fint av honom när han blir stor.... wub.gif
koloni-lena
Tack så jättemycket för alla svar!!! tongue.gif

//Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon