Huggorm
Det här grå valnötsträdet (juglans cinerea) är fyra år gammalt. Det var växthusodlat och ett år gammalt när jag fick det och de övriga tre åren har det stått ute och fått sådana här märken på löven. Det blir mer och mer och till slut vissnar löven och trillar av. Samtidigt kommer det ju fler löv hela tiden, så det har fortfarande någorlunda fräscha löv kvar. Jag har försökt samla upp vissna löv och kasta, men det återkommer varje år i alla fall.

Är detta ett svampangrepp, och vad bör jag i sådana fall göra åt saken?
Alexander-VG-zon3
Svamp här kan du läsa om det http://www.na.fs.fed.us/spfo/pubs/fidls/wa...r/wal_anthr.htm
Huggorm
Hmm, det där lät ju ganska spot on. Finns det något medel som säljs i Sverige som kan hjälpa? "Dodine" som nämns i texten har jag inte hört talas om

Jag vill absolut inte att det skall sprida sig till mina manchuriska valnötsträd, då rycker jag hellre upp den här plantan och bränner
Alexander-VG-zon3
Dodine verkar väldigt giftigt och är nog något som bara utbildade får hantera. Annars är det nog det avnliga plocka bort fallna blad och även ta veck på trädet som har fått svampen och så bränn sedan prova fungicider och spraya nu och när bladen fälls och så innan nya blad utvecklas. Och att hålla plantan i god hälsa. Verkar sprida sig bra vid fuktigt och kallt väder och drabbar alla arter.

Har haft det innan på vanlig valnöt men det var inte så mycket och har inte sett nåt sen vad jag vet, och det jag har här är lyckligtvis väldigt frisk och inga angrepp den är en av dom få i hela kommunen så det kanske inte så stor spridning på sporerna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon