Anette W
Jag har 10 st Smaragd-thujor som jag vårdat ömt sedan 6 år när jag planterade dem. Vattnat, gödslat och täckt på vårvintern. De har varit jättefina. Men 3 av dem drabbats av något. På en eller flera stammar på dessa 3 har barren först börjat få en annan grönfärg som efter en ganska lång tid så småningom blir gula och dör. Det blir alltså inte gula torkade kvistar som vid torka utan hela stammar som först får en annorlunda grönfärg. Jag sågade av en stam för att kolla om själva stammen var dålig men den verkade vara hur frisk.

Jag funderar om det kan ha nåt att göra med att det finns granrötter under dem som börjar murkna efter en stor gran som vi sågade ner när vi planterade dem?
CillaM
Tycker det låter som en effekt efter vårvintern vi haft då många barrande växter dött. Har en mycket gammal en som verkar dö, på ena sidan. På andra sidan skjuter den mjukskott som den ska göra den här tiden. Ha is i magen, ta bort det som är brunt och dött/grenarna och avvakta tills nästa år.
Huggorm
CITAT (Anette W @ 04-07-2013, 22:32) *
Jag funderar om det kan ha nåt att göra med att det finns granrötter under dem som börjar murkna efter en stor gran som vi sågade ner när vi planterade dem?

Det är osannolikt att det skall påverka nu. Det är sant att granrötter verkar förgifta marken efter att man sågat ned trädet, men effekten är tydligast i början och borde ha avtagit helt nu efter sex år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon