Kjellzen
Köpte denna som busktomat, och när jag planterade om den så var det min minsta planta. Nu efter några veckor så är detta min högsta planta.
Säkert nära två meter hög.
Den växer flera cm per dygn, och toppgrenarna är bara några krulliga konstigheter.
Skall jag toppa den?
Isåfall var skall jag klippa, och kan jag använda toppen som stickling och odla vidare på denna?




Åsa, mälardalen zon 2
Ser inte ut som nån busktomat utan mera som nån av de högväxande tomatsorterna och de kan ju bli 4-6m på en säsong. Ser lite ut som de haft det lite för soligt och + kanske den skulle behöva mer näring för även om stammen på högväxande tomater brukar vara smalare än hos busktomater så ser plantan på bilden väldigt mager ut.
Peztis
Nä, ser inte ut som någon busktomat. Har du möjlighet så bör du reklamera.

Och ja, du kan klippa av toppen (eller riv av en av tjuvarna) och sätta i fuktig jord som en stickling. Toppen är kanske inte det bästa alternativet, dock...
Kjellzen
Stort tack för era svar!
Som ni ser så är båda blad, och grenar väldigt krullade, och när jag kollade närmare på tre andra tomatplantor som jag har, så ser jag att dessa är likadana.
Ser också att jag nu har massa svarta småflugor på, och i jorden.
har de krullade bladen och grenarna, plus flugorna något samband?

Det verkar inte som om plantorna ovanför jorden har några käkande bugs.
Har tre helt nya plantor som jag köpte i onsdags, kan jag räkna med att även dessa kommer få samma problem?
Det verkar som om det bästa för mig är att vattna allt med round up, och köpa tomater istället :-)
Örter, och Chili växer som bara den, men tomaterna.....

Först trodde jag att det var fruktflugor, och att dessa var harmlösa, men kanske jag har fel?
Den ena plantan ser ni i första inlägget, här ser ni bilder från planta n2



Planta nr3


Och planta nr4


Alla verkar tycka att tomatplantor är "Piece of cake", men jag får inte dessa att ge några frukter alls.

Bassam
Hej

båda blad, och grenar väldigt krullade händer när löss attackerar växter.

H.Bassam
Kjellzen
Tack för svar!

Jag hat inga löss på själva plantorna ovanför jorden. Tänker du på lössarter nere i jorden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon