LaPaloma
Försöker göra min trädgård mer lättarbetad då jag tycker att jag står med näsan i backen alltför ofta istället för att njuta av den.

Under träd (t.ex. äppelträd, körsbär, plommon, pil) samt buskar och bärbuskar har jag jord just nu men funderar på att låta gräsmattan växa in mot stammarna. Det är etablerade buskar och träd så jag tänkte att gräset inte konkurrerar med etableringen.

Vinsten med detta är att jag slipper rensa ogräs och kantklippa snyggt runtomkring med trimmer och handsax. Givetvis blir det trimmer alldeles mot stammen men det är min mans jobb.

Har nyss varit på bilresa genom vårt avlånga land och jag såg att många trädgårdar har på det sättet.

Hur har ni andra? Eller har ni något annat "tidsbesparande" knep i trädgårdsarbetet?
Huggorm
Hur mycket gräset inkräktar verkar variera mellan olika ställen. Här i min sanjord kan jag inte se att det är ett problem, jag har bra tillväxt. Men då är sandjord luftig och så regnar det mycket här, det kan vara värre på kompakt lerjord i en torrare del av landet.
Natur liv
Mina funderingar kring mina träd och buskar går i precis motsatt riktning. Jag har gräs idag under äppelträd, körsbärsträd och vinbärsbusken. Jag försöker minska gräsytan för att göra det mer lättjobbat. Under vinbärsbusken utvidgar jag jordytan varje år ... men gräset kommer hela tiden tillbaka.

Under jasminbuskarna har jag jord, markduk och täckbark. Det fungerar utmärkt och är lättskött, så vill jag ha det även under vinbärsbusken. Detsamma runt krusbärsbusken när jag väl har fått bukt på det meterhöga gräset runtom.

Träden klarar sig bra med gräs under, där handlar det mer om att jag inte vill köra gräsklipparen ända in till stammen och följaktligen måste jag handdra gräset närmast stammen. Det skulle jag slippa om jag hade annat material närmast stammen. Kanhända blir det bara några dm med sten/bark/flis runtom och gräs utanför.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon