gromit42x
Hej,

Jag har en Magnolia Kobus köpt som alléträd och relativt stort för två år sedan. Det har klarat etableringen fint (vad jag kan se) och har blommat och grönskat fint under dom två somrar det stått i vår trädgård.

Igår upptäckte jag dock en ca 20cm lång längsgående spricka i barken som när man trycker på den känns mjuk och vätskar. Se bifogad fil [attachment=77335:photo.JPG]

Är det något att oroa sig över? Vad kan orsaken vara? Bör man linda in och/eller lägga på någon grenbalsam?

Tacksam för råd

-h
Huggorm
Lägg inte på något medel, trädet klarar sig bättre själv. Risken är bara att man stänger in eventuella problem och dessutom trivs svampsporer i en mörk och skyddad miljö.

Eventuellt kan problemet bero på vårsolen, när man har sådant väder som vi hade i april så kan man få sprickor i trädstammar. Varma dagar gör att saven börjar stiga, sedan kommer kalla nätter som gör att det fryser och blir frostsprängning
Jan af Lisö
Skulle också tippa på vårsolssprängning, det har jag råkat ut hos några mina magnolior också. Vissa har klara sig, andra har dött. Du kan alltid linda magnolian i juteväv i början av mars till mitten av maj för att försena uppvaknandet på våren och minska risken för frostsprängning.
gromit42x
Tack för tipset. Magnolian är dock en 4-5 meter hög så det behövs nog en skylift för att täcka in den:) Läste i något amerikansk forum om någon som lindade stammen med folie för att minska temperaturväxlingarna på våren.

-h
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon