Sia
Hej!
Jag undrar om någon har nått förslag på vad för växter som kan tänkas trivas hos mig. Har precis flyttat till hus. Tomten består av en mindre gräsmatta och i övrigt är det i princip skog. Vi glesade ur skogen lite och röjde en del sly i höstas, speciellt runt gräsmattan o nära huset. Tomten är stenig med klipphällar som sticker fram på en del ställen. Det som växer är mestadels tall och blåbärsris men också gran och någon björk. "Framsidan" av huset är åt nordost med en ganska tvär skogsbacke ner mot en sjö. (Otrolig utsikt men lite blåsigt.) Det finns inte några planterade buskar eller land på gården överhuvudtaget. De som bodde där tidigare nöjde sig med en bytta penseer på trappen. Jag vill behålla den naturliga känsla men piffa upp det hela lite. Har ni några tips på vad som kan tänkas trivas?

/Sia
Åsa, mälardalen zon 2
Gamla hederliga och tåliga buskar som ex. syren, schersmin, häggmispel, buskrosor, vresrosor och liknande kanske kan passa och de brukar ofta klara att den miljön du beskriver och kan passa i i den naturliga miljön. Finns det något ställe med hyfsat jorddjup så borde kanske ev. något fruktträd kan passa.
Gunvor Nilsson
Mark's place for Shade Gardening

När jag var ute och surfade i syberrymden så hittade jag den här trevliga hemsidan med skuggväxter och annat smått och gott i Wisconsin, USA. Mark har skrivit små personliga textsnuttar till varje bild av växterna - lättlästa! De flesta växterna finns även här i Sverige.
/Gunvor
Sia
Någon som vet något som man kan sätta och som trivs där det är väldigt lite jord, typ i springor eller liknande på någon klipphäll eller så? Nåt sorts gräs eller någon liten färgklick av något slag tänker jag.

(Tror det är bättre att försöka sätta nåt som trivs vid de förhållanden som faktiskt är än att försöka ändra jordförhållandena för att få något annat att trivas där, det skulle nog bli alltför kostsamt och troligtvis ändå aldrig bli riktigt bra. )

MVH
Sia

"Varför ge sig på småsten när det finns berg"
biggrin.gif
kerstin z5-6
Läge i övrigt ? Sol skugga ?
Stenpartiväxter borde tycka att läget är idealiskt tex Lewisia
Sia
Det är sådana här stenhällar på båda sidorna av huset alltså både där det är sol och där det är lite mer skugga. Soligt, torrt o lungt på ovansidan av huset. Blåsigt o lite fuktigare o mer skugga i backen ner mot sjön.
Stenpartiväxter låter ju som något bra, men jag är ju lite nybörjare på det här så jag vill gärna ha förslag på någon "stenpartiväxt". Vet inte vad de kan tänkas heta allt....

Den där på bilden var ju himla fin förstås.

/Sia
kerstin z5-6
Campanula -Olika sorter av klockor- lågväxande -finns många sorter och färger.
Sedumarter-fetbladsväxter , taklök .Sippor -Vitsippa ,blåsippa ,
Pulsatilla -tovsippa -lila röd blå , Geranium -Nävor -många färger
Lökar -Både vårlökar och senare blommande gillar väldränerat -jorden kan alltid gödas med benmjöl om det behövs
Timjan
"Tistelarter tex de två på bilden , vit eller blå bolltistel Ecinops .samt Alpmarton eller rysk marton -den mindre knallblå-gillar torrt magert läge.

Återkom gärna när du bestämt var på tomten du ska börja plantera , vilka färger du vill ha osv så är det lättare att svara smile.gif Bolltistlar
Sia
Tackar för tipsen. Jag har köpt sån där geranium, blodnäva tror jag de hette, nu. Blå fina blommor ska det bli hoppas jag. Jag tycker blå och lila-cerisa blommor är fina, snyggt både mot klipphällarna o stenarna tänker jag och mot vårt hus också (gråsvart m mellanblå knutar o fönsterlister). Jag börjar nog med ovansidan av huset det är varmast där...öppet och soligt i söderläge men en del träd som skymmer morgonsol och sen eftermiddagssol. Nått mer tips?

/Sia
Cilla
Blodnävan brukar bli purpurlila, helvacker i skogsmark och får illröda blad när solen torkar dem och på hösten. Det finns andra mer lila nävor som t ex kaukasiska nävan, men den behöver lite mer jorddjup.

Lavendel är väl inte precis skogstypisk, men den tål torka, vill ha sandjord och sol. Krypande timjansorter gillar stenpartier, liksom sedum, lewisia och den mer spridande vitblommande silverarven. Nästan alla kryddväxter tål torka och mager jord. Blåblommande är isopen, kattmyntan m fl, vanligaste backtimjan blommar i purpur. Stenkyndeln har liten, mycket vacker vitskimrande blom som man kunde fylla en hel skog med.

Förra året verkade stenpartiet vara högsta mode, det fanns mängder av sorter att välja mellan och jag satte ned en hel del hos mig som jag nu inte minns namnet på. Allt verkar ha klarat vintern och våren hittills, och då köpte jag mest utländska plantor som såg totalgödslade ut.

Lite mer jorddjup (ca 20 cm) vill den vintergröna, blåblommande vintergrönan Vinca major/minor ha.
Blåblommande lök som klarar packad jord och skuggiga lägen är scilla.

Virtuella floran är bra för att ge idéer om vilda blommor i mager jord.
Här finns bilder på ett antal perenner osm kanske passar din mark.
Tesa
Jag var på föreläsning som hölls av en stenpartiexpert, Birgitta Karlsson tror jag hon hette och hon talade sig varm om Penstemon......
Lewisian kan väl vara lite svår......eller är det bara "dåligt rykte"???
kerstin z5-6
Penstemonen är i så fall lika svår då de flesta inom arten vill ha torr vinter -inget regn -Lewisia är mycket lättodlad norr om Gävle smile.gif
Växter för takutsprång på torra ställen alltså smile.gif För er i söder z 4-5 -antagligen var som helst -den tåligaste penstemonen för svenskt bruk heter P serrulatus o tål en hel del väta .Det ska vara äkta" penstemoner inte hybrider ,
P.Clutei
P.digitalis Husker red - är två andra bra sorter

Om du planerar en "rabatt " ett stenpartiområde är de idealiska smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon