Full version: Död häck?
hypernative
Hej

Vi har köpt ett hus där vi har denna häck. Vi misstänker att häcken är från året då huset byggdes 1976.
Som ni ser på bilden så är den väldigt tunn på växtlighet. Frågan är vad gör vi för att få mer liv i den?
Vi klippte ner den ca15cm för ett par veckor sedan.

Tacksam för svar.
Huggorm
Om det kommer nytt från stubbarna är det bara att släppa upp häcken bit för bit, kanske 15cm per år om man vill ha den riktigt tät. Om vissa plantor dör kanske det är bättre att plantera en helt ny häck istället.
RibesRubusVitis
Så där såg några av mina ligusterplantor också ut; kompisar på kolonin har fått ännu värre symptom på sina. Ibland räcker det att klippa ner, men om det kommit en roströd beläggning (svampsjukdom) fungerar det bättre att gräva upp och sätta nytt. I ett annat hörn av kolonin har jag en ”barnkammare” för sticklingsförökning eller uppgrävda reservplantor att stoppa i gluggarna.
hypernative
Menar ni att jag skall klippa ner häcken till att börja med?
Isåfall hur mycket skall jag spara och när är bästa tiden att göra det?

tack på förhand.
Huggorm
Jag läste fel, jag fick för mig att du klippt ner den till 15cm höjd. Jag vet inte om det är bäst att klippa ner för att bli kvitt angripna löv eller låta buskarna vara så de kan samla mer solljus
Bassam
Hej
alltid det är bra att ta bort skadad delar, och man ska komma ihåg att häckar kommer igen bättre om de har friska rötter, men du kan se på rötter, om rötterna har svamp skador, det är bättre att ta bort hela växter annars svamp sjukdom sprider sig till andra växter,

H.Bassam
fvd
Jag skulle klippa ner den till 10cm höjd och eventuellt sätta nya plantor i gluggarna. Sedan skulle jag fortsätta att släppa upp den 10 cm i taget förutsatt att plantorna är friska. Av utseendet att dömma har man fegat med klippningen från början så att häcken har blivit gles nedtill. För att hjälpa till skulle jag lägga på hönsgödsel och massor med vatten.
Sommartorparn
Klipp inte ner den nu. Vänta till vårvintern!
fvd
Bra att du sa det sommartorparn det glömde jag att påpeka.
Bassam
Hej

Det är på vårvinter är bra på grund att beskär sår blir frisk snabb och växter blir mycket aktevitet under våren. så växter ger mycket grönskar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon