Lasse Lundin
Vi har just köpt ett sommarställe, en sjötomt vid Mälaren med kommunalt vatten.
Det känns lite lyxigt att vattna gräsmattan med detta vatten när Mälaren ligger där den ligger.
Det verkar finnas tre typer av pumpar: dränkbara dräneringspumpar, "bevattningspumpar" och "vattenautomater med hydrofor".
Min tanke är att ställa en pump nere vid vattnet och sedan dra en slang upp till en utkastare vid huset 30 meter därifrån. Lyfthöjd från vattenytan blir kanske 5-8 meter.
Som jag har förstått det så måste man starta "bevattningspumparna" med en strömbrytare på själva pumpen medan "vattenautomaterna med hydrofor" startar automatiskt då man öppnar kranen.
Det verkar ju mycket bekvämare men dessa pumpar saluförs som för att pumpa dricksvatten, till disk och tvätt men inte till bevattning.
Varför?
malcolm
Det går ju att montera en kontaktor (relä) nere vid själva pumpen och koppla in en startknapp uppe på tomten, då behöver man inte dra så grov ledning som om hela pumpens ström skulle gå hela vägen. Jmfr. med en bils matning till strålkastare och startmotor.
Huggorm
Jag rekommenderar Biltemas enklaste hydroforpump, eller pumpautomat kanske man skall säga. Startar automatiskt när man använder vatten och drar bara 800W. Jag har haft en sådan i snart två år nu till hela hushållet och det har funkat perfekt. Egentligen överkurs till bevattning eftersom man inte behöver något jämnt flöde då, men prisskillnaden är så liten att det inte spelar någon roll.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/B...pautomat-17961/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon