stefan_123
Jag tog med mig lite frön från ett träd i Malaga för ett år sedan. Fröna såg ungefär ut som "lönnäsor". Det har vuxit till ungefär en meter på ett år och stänger ihop bladen till kvällen. Bifogar bilder.

Tacksam för hjälp!
Gossen Ruda
Ser ut som någon Sensitiva-art, dvs Mimosa.
stefan_123
Jag har varit inne på det, men har inte de baljor till sina frön? De här fröna var ganska lika den här:

Gossen Ruda
Jo, de är ju ärtväxter. Fast just Mimosor är de enda växter jag känner till som fäller ihop bladen till natten.
Huggorm
Det där är i varje fall något ur ärtfamiljen och så vitt jag vet har samtliga ärtliknande baljor. Säker på att du inte blandat ihop frön?
stefan_123
Nej, jag tror inte att jag har blandat ihop fröerna. :-) Jag har efter ytterligare googling hittat en bild som är väldigt lik både träd och frö. Det skulle kanske kunna vara en Tipuana tipu (som mycket riktigt är en medlem av ärtfamiljen).
Huggorm
Intressant, jag hade inte tidigare hört talas om tipuana.
jegi
Lustigt, säkert samma frön jag tog hem från Gran Canaria för några år sen. Det blev en liten utredning ang sort här på odla och jag tror att det blev nån sorts konsensus. Minns dock ej. Växer som gatuträd på GC. Sök på GC och se vad du hittar.
Huggorm
CITAT (jegi @ 19-07-2013, 16:58) *
Lustigt, säkert samma frön jag tog hem från Gran Canaria för några år sen. Det blev en liten utredning ang sort här på odla och jag tror att det blev nån sorts konsensus. Minns dock ej. Växer som gatuträd på GC. Sök på GC och se vad du hittar.

Tipuana blev svaret då också. Ludvig var den som knäckte det den gången.

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=49335&hl=
jegi
Jaja, minnet är kort. Var lätta att driva upp men sen tror jag att det blev utplantering av det och det gick ju inte.
RibesRubusVitis
Så där ungefär ser mina tamarinder ut. De är just nu helt hopvikta för natten (precis som mimosor). Men jag har inget minne av att fröna såg ut som dina, utan grävdes fram ur ärtskidor. Inga vingar heller, men plantan är mycket lik.
Huggorm
Det är ofta svårt att skilja träd ur ärtfamiljen åt, många är väldigt lika
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon