Full version: Sjukdom på lindträd
Ozeloten
Hej!

Jag såg till min förfäran att flera av mina lindar har angripits av något.
Vad kan det vara för något och vad kan jag göra åt saken?

Tack för hjälp.

[attachment=77568:bild2.jpg]

[attachment=77567:bild3.jpg]

Piccante
Barkskadorna är nog orsakade av rådjur.
Ozeloten
Vissa av skadorna såg faktiskt ut att vara orsakade av något vasst.
Stämmer nog bra med rådjurs tänder.

Kan man göra något för att skydda skadorna eller är det bara at hoppas att träden överlever?
stefan_123
Det kan vara harar som gnager också. Rådjur brukar väl mest feja hornen mot träd och det känns som att det är lite för sent för det. Bästa är nog att sätta på gnagskydd och låta det vara. Jag tror att träden vallar över det ganska snabbt.
Huggorm
Översta bilden visar en skada från ifjol eller året dessförinnan, man ser längst ner att trädet håller på att läka. Högre upp ser det ut som svamp, vilket inte alls är bra. Men svampen ser torr ut, den kanske är död. Den skadan är säkert också från rådjur, särskilt om det är på ungefär en halvmeters höjd. Andra bilden är nästan garanterat rådjursfejning. Det kanske är gjort för några veckor sedan och jag har själv skador från den tidpunkten så det är inte för sent.
Ozeloten
Stort tack för hjälpen!
Det blir till att fixa skydd imorgon men samtidigt är det skönt att det inte är någon sjukdom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon