Full version: Finns detta träd?
KRT
Sökes: Litet enstammigt träd, 4-5 m högt, alt flerstammigt (2-5) med upprätt växtsätt. Växtsättet bör vara lätt pelarformat, dvs ej för vid krona.Det är en fördel om det har vacker blomning, höstfärg och/eller bark. Tillväxttakten behöver inte vara enorm, men jag vill inte vänta 10 år för att det ska nå 1,5 m... Är ute efter något som passar ståndorten och är problemfritt - alltså inga exoter eller zonknäckande växter (de har jag på annat håll i trädgården smile.gif )

Förutsättningar; NV, halvskugga (sol tidig morgon och från mitten av em till solen går ner). Mycket väldränerat, men under bärlager etc finns blålera, och runtomkring stenläggning. Lerjord förbättrad med gräsklipp, småsten och grönkompost. Läget kan vara något vindutsatt vår och höst, men inget extremt. Då vägen är precis intill, utgår alla växter som är extremt saltkänsliga!
Ludvig Johansson
Pelarformigheten var ett klurigt krav...men har du inte en kopparlönn så kan den passa hyfsat på din beskrivning. Jag hade tidigare för mig att det var en surjordsväxt men det stämmer inte. Lättodlad och härdig, dessutom vacker bark och fantastisk höstfärg. Sedan blir den inte speciellt stor.

Annars borde det finnas en del prunusar att välja på, typ Accolade eller glanskörsbär Prunus serrula. De har upprättväxande grenar (=pelarform med god vilja).

Hemma hos oss har vi stammat upp en smalbladig silverbuske. Älskar salt och får ett pelarformigt växtsätt med extremt små krav på jord. Älskar torka. Dessutom ser det ut som ett snygg silverpäron.
ölandsboel
Rönn, Sorbus 'Autumn Spire' ( Flanrock) växer rel. snabbt, får vacker höstfärg och orange bär. Snyggt! http://www.bing.com/images/search?q=sorbus...k&FORM=IGRE
kangas
Jag har häggmispel 'Ballerina', trädvarianten, som väl uppfyller ganska många av dina önskemål. Jag tycker den är jättevacker och mitt ex är 2-3 stammigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon